جهان

لیندسی گراهام: جنگ افغانستان در «مصالحه با پاکستان» پایان خواهد یافت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

یک سناتور ارشد امریکایی از رییس جمهور ترمپ خواسته است تا با رهبران افغانستان و پاکستان برای پایان دادن جنگ در افغانستان دیدار کند.

از سویی هم زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان یک بار دیگر به قطر رفته و  قرار است  با نمایندگان طالبان دیدار کند.

همزمان با این جوزف وتل فرمانده عمومی نیروهای آمریکا نیز به پاکستان رفته است و از مقام های این کشور برای دوام همکاری شان در روند صلح افغانستان سپاسگزاری کرده است.

در همین حال لیندسی گراهام یک سناتور پر نفوذ ایالات متحده امریکا، از دونالد ترمپ رییس جمهور این کشور خواسته است که برای پایان دادن به جنگ افغانستان با عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار کند.

لیندسی گراهام سناتور امریکایی میگوید: “من از ترمپ می خواهم که هر چه زود تر با نخست وزیر عمران خان دیدار کند، چیزی دیگری را که من می توانیم بگویم این است که جنگ افغانستان در مصالحه با نخست وزیر عمران خان پایان خواهد یافت.”

پیش از این زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان خوشبینی اش را از آخرین سفرش به کشورهای منطقه به ویژه پاکستان در تویترش ابراز کرده است.

اما باور آگاهان این است که تنها فشارهای نظامی و مالی امریکا می‌تواند پاکستان را وادار به تمکین کند.

داوود اساس آگاه امور سیاسی ابراز می‌کند: “ما هیچ وقت امید صلح را از پاکستان نداشته باشیم؛ بخاطر که پاکستان جنگ را به یک هدف شروع کرده بود. حکومت امریکا سر پاکستان فشار بیاورد. تا وقتیکه فشار سر پاکستان آورده نشود، کمک های نظامی و مالی سر شان قطع نشود، نمی توانیم که به یک صلح پایدرا برسیم.”

در همین حال شمار دیگر از آگاهان هم امیدی چندانی برای آوردن صلح از سوی بیگانگان ندارند و می‌گویند که صلح را در افغانستان تنها خود افغان ها می توانند بیاورند.

محمد رفیق کاکر آگاه امور سیاسی می‌گوید: “من به این عقیده هستم؛ تا زمانی که افغان ها و سیاسیون ما خود دست به کار نشوند، فکر نکنم که امثل خلیلزاد افغانی الاصل امریکایی هم کار نمی‌تواند.”

سفر فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به قطر در حالی صورت می گیرد که به تازگی ها گفته شده بود که گفتگو های صلح با طالبان به بن بست رسیده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل