Connect with us

رویداد های اخیر

ماموریت یوناما در افغانستان برای یک سال دیگر تمدید شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۲۶, ۱۴۰۱)

شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه (۲۵حوت) ادامه ماموریت یوناما را در افغانستان برای یک سال دیگر تمدید کرد.

یوناما در خبرنامه‌ای گفته است که هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان برای تامین حقوق بشر، رسیدگی به بحران بشری، بحران اقتصادی و همچنان تامین صلح و ثبات و گفتگوها میان طرف‌های افغان کار خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در این نشست دو قطعنامه را در مورد افغانستان تصویب کرده است. در قطعنامه دومی از سرمنشی سازمان ملل خواسته شده که یک ارزیابی مستقل را در مورد افغانستان راه‌اندازی کند تا توصیه‌های لازم را برای رسیدگی به اوضاع این کشور به جامعه جهانی ارایه کند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج شنبه در نشستی که با محوریت اوضاع افغانستان برگزار شده بود با اتفاق آرا و تصویب قطعنامه ۲۶۷۸ دوام ماموریت دفتر معاونت ملل متحد یا یونما را در افغانستان برای یک سال دیگر تمدید کردند.

این شورا همچنان با صدور یک قطعنامهٔ دیگر بر حمایت از یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه تاکید کرد و اما از عدم پیشرفت حکومت امارت اسلامی در مورد انتظارات این شورا ابراز نگرانی کرده است.

در این قطعنامهٔ بر اهمیت مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان و حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان، اقلیت‌ها و افراد آسیب‌پذیر تاکید شده است.

لانا ذکی نسیبه، نماینده دایمی امارات متحده عربی در ملل متحد گفت:«میخواهم از اعضای شورای امنیت سازمان ملل بخاطر تمدید ماموریت یوناما در افغانستان که به اتفاق آرا و حمایت کامل به تصویب رسید عمیقاً ابراز قدردانی کنم. شورای امنیت در عین حال قطعنامه‌ای را نیز در رابطه به افغانستان به تصویب رساند که بر مبنای آن برای مقابله با مشکلات موجود خواهان بررسی و دریافت پیشنهادهای بی طرفانه اعضای این شورا شده است.»

نماینده جاپان در ملل متحد هم می‌گوید که افغانستان در شرایط فعلی درگیر چالش‌های زیادی است و سازمان ملل مسؤلیت دارد تا بیشتر از هر زمان دیگری به این کشور توجه نماید.

ایشیکان کیمیهیرو، نماینده دایمی جاپان درسازمان گفت:«مردم افغانستان بنابر تصمیم اخیر طالبان (امارت اسلامی) که کار دختران و زنان را از ادارات دولتی و غیر دولتی منع کرده است، مشکلات بحران بشری، اقتصادی اجتماعی و سیاسی را بیشتر ساخته است، اکنون مسوولیت سازمان ملل این است تا بیش از هر زمانی دیگری به این کشور توجه نماید.»

از سوی هم نماینده بریتانیا در ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان تاکید کرد که حقوق زنان و دختران در افغانستان نسبت به وضعیت اقتصادی و سیاسی وخیم تر است و زنان هنوزم در حال حذف شدن از جامعه هستند.

تیم سیلوستر، نماینده دایمی بریتانیا در ملل متحد گفت:«حقوق زنان و دختران در افغانستان نسبت به وضعیت اقتصادی و سیاسی وخیم تر است، زنان هنوز هم در حال حذف شدن از جامعه هستند، در مکاتب به روی دختران بسته است، تصمیم را که امروز شورای امنیت سازمان ملل گرفته است مربوط تامین حقوق همه افغانها و زنان و دختران در افغانستان می‌شود،.اخیرآ طالبان (امارت اسلامی) تصمیم را که مبنی بر منع کار زنان از ادارات دولتی اتخاذ کرده اند همچنان وضعیت بشردوستانه را در افغانستان وخیم تر میکند» .

در قطعنامه شورای امنیت به طور مشخص بیان نشده که این شورا چه انتظارات خاصی از مقام‌های حاکم در افغانستان دارد، اما سازمان ملل متحد همواره بر احترام به حقوق بشر به شمول حق کار و آموزش زنان، مشارکت با مفهوم زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، تشکیل یک حکومت فراگیر و عدم استفاده از افغانستان علیه کشورهای دیگر، تاکید کرده است.

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در نشست شش جانبه در ازبیکستان اشتراک کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

حمیدالله اخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی جهت ملحق شدن به دهلیزی شش جانبه، روزگذشته (سه‌شنبه، ۴ثور) در رأس یک هیئت به ازبیکستان سفر کرد و در نشست شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و ازبیکستان اشتراک کرد.

هیئت افغانستان با هیئات کشورهای دیگر در این نشست، در باره توسعه انتقالات از مسیر دهلیز شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و اوزبیکستان بحث نمود.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که در حاشیه این نشست سرپرست این وزارت با معینان وزارت ترانسپورت روسیه و بلاروس نیز دیدار نموده است.

همچنان سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در دیدار با معینان وزارت ترانسپورت کشورهای روسیه و بلاروس در باره گسترش انتقالات ترانزیتی میان افغانستان و روسیه، افغانستان و بلاروس و فراهم شدن تسهیلات ترانسپورتی گفتگو کرده است.

این وزارت افزوده است که سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی با وزیر ترانسپورت و نماینده خاص رئیس جمهور اوزبیکستان در امور افغانستان نیز دیدار دوجانبه داشته و در باره گسترش انتقالات ترانسپورت جاده‌ای میان دو کشور گفتگو نموده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار هیأت عالی رتبه مالیزیایی با مقام‌های امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

هیأت اعزامی از کشور مالیزیا به‌سرپرستی داکتر شاه‌زلینا، نماینده صدراعظم این کشور در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گفت، مالیزیا خواهان گسترش روابط خود با امارت اسلامی است.

نماینده صدراعظم مالیزیا در این دیدار گفته است که، کشورش همچنان خواهان ایجاد برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت برای دیپلومات‌ها و کارمندان دولتی افغانستان در زمینه‌های مختلف است.

در همین‌حال، سرپرست وزارت خارجه در این دیدار روابط افغانستان و مالیزیا را در حال گسترش خواند و از دولت این کشور خواست تا برای افغان‌های مقیم مالیزیا امکانات صحی و آموزشی را فراهم نماید.

درهمین حال، معاون سیاسی ریاست الوزراء در دیدار با هیئت دولت مالیزیا، گفت که امارت اسلامی در بخش‌های اقتصادی و سیاسی دست‌آوردها دارد و به‌شمول منطقه، جهان از افغانستان نگرانی ندارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار ضمیر کابلوف با وزرای خارجه و داخله امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۳)

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان گفته است، که هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود باید به توافق حکومت افغانستان باشد و توافق حکومت افغانستان در نشست آیندۀ دوحه که از سوی سازمان ملل برگزار می‌گردد، نیز ضروری است.

نماینده رئیس جمهور روسیه افزوده است، که جامعه جهانی باید بجای میکانیزم‌های چند جانبه، روابط و میکانیزم‌های دوجانبه را با حکومت افغانستان اتخاذ کند.

از سوی هم آقای متقی، از موقف مسکو در نشست‌های جهانی استقبال کرده و بر تقویت روابط سیاسی و تجارتی تاکید کرده است.

با این حال آقای متقی افزوده که روابط افغانستان با کشورهای منطقه در حالی شگوفایی است و افغانستان در بیشتر کشورهای منطقه سفارت دارد.

همزمان با این آقای کابلوف از وزیر امورخارجه کشور دعوت کرده است که در سال روان به مسکو سفر کند.

درهمین حال، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله نیز دیدار نموده است.

وزارت امور داخله می‌گوید که در این دیدار دو جانبه، در کنار روابط افغانستان و روسیه روی مسایل سیاسی و امنیتی منطقه نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!