اخبار ساحوی

مبارزه با فساد مسوولیت آیسف و ناتو نیست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسوولان ناتو میگویند: فساد در نهاد های افغانستان مانع بهتر شدن اوضاع امنیتی دراین کشور میشود.

اندرس فوگ راسموسن منشی کل ناتو مبارزه با فساد را وظیفه کشور های عضو ناتو وآیسف ندانسته بلکه این مسوولیت و مبارزه را از وظایف اصلی دولت افغانستان میداند.

آقای راسموسن در نشست وزیران خارجه کشور های عضو ناتو که به منظور حمایت نیروهای نظامی افغان در بروکسل برگزار شده بود و با تعهد 52 کشور عضو ناتو پایان یافت گفت:” ما افغانستان را پس از 2014 تنها نمی گذاریم”.

اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو فساد را مانع بزرگ پیشرفت امنیت در افغانستان عنوان نموده واین عمل را دزدی  و یک جنایت بزرگ خواهند.

وی گفت “باید بگویم ، ما برای تامین امنیت در افغانستان حضور داریم ، ما در اینجا هستیم تا این کشور دو باره به پناهگاه امن تروریزم مبدل نشود ،  اما ناتو و آیسف برای این نیست که در برابر فساد اداری مبارزه کند ،  این مسوولیت مقام های افغان است که در برابر فساد مبارزه کنند.  صلح و ثبات پایدار در افغانستان وابسته به اعتماد و باور افغان ها و حکومت این کشور است. اگر فساد اداری ادامه یابد، این اعتماد و باور را صدمه میزند و مانع رشد یک کشور با ثبات میشود.”

همزمان با این خانم هیلاری کلنتون وزیر خارجه امریکا از کشور های متحد خود خواست که به تعهدات خود عمل کرده افغانستان را تنها نگذارند. این مقام حکومت امریکا همچنان گفت که “اشتباه سال 1370 خورشید ی  در افغانستان نباید تکرار شود زیرا هیچکس از عهده آن بر آمده نمی تواند.”

خانم کلنتون با اشاره به موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا گفت “مذاکرات در این مورد ، در واقع تعهد ما را پس از سال 2014 میلادی با افغانستان نشان میدهد، تا بر اساس آن، افغانستان امنیت خود را حفظ کند و چنان یک مرحله سیاسی را به پیش ببرد تا این کشور بیشتر به سوی   دموکراسی حرکت کند و به سمت ثبات سوق داده شود تا در نتیجه آن به حقوق تمامی افغان ها احترام گذاشته شود و چنانکه در متن این موافقتنامه مشارکت آمده است، افغانستان و امریکا از آن نفع ببرند.”

همزمان با این زلمی رسول وزیر خارجه ی افغانستان بار دیگر در حاشیه نشست بروکسل تاکید کرده است که حکومت افغانستان متحد به مبارزه در برابر فساد است.

با این حال جاوید کوهستانی آگاه سیاسی همواره وجود فساد گسترده را در نهاد های دولتی  و غیر دولتی را تایید کرده و درکنار آن  جامعه ی جهانی را در گسترش این فساد مسوول می دانند و میگوید” هردو جناح هم عناصر فاصد ملی و عناصر فاصد بین المللی با هم پیوسته استند.”

از سوی هم میاگل خالد آگاه امور سیاسی میگوید “هرگاه با مافیایی داخلی و بیرونی مبارزه نشود جلو  فساد در افغانستان گرفته نخواهد شد.”

این در حالیست که سازمان شفافیت جهانی گزارش تازه اش را در مورد کشور های فاسد دنیا به نشر رسانیده و افغانستان را در صدر کشور های فاسد دنیا قرار داده است، در این گزارش آمده است که فساد در افغانستان تاثیر مستقیم بر زندگی مردم داشته و در سال ۲۰۱۰ از هر ۷ افغان یک نفر رشوه داده و حد اوسط این رشوه سه برابر حقوق یک افغان عادی است.

Trending

خروج از نسخه موبایل