رویداد های اخیر

متقی: افغانستان متعهد به حمایت از حقوق همه اقوام بشمول زنان است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳۰, ۱۴۰۰)

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان روز چهارشنبه ( ۲۷عقرب) در یک مصاحبه با گروه رسانه‌ای چین گفته است که از آغاز تأسیس حکومت موقت دستاوردهایی در زمینه حفاظت از حقوق همه اقوام و همچنین زنان و کودکان داشته است.

این درحالی است که با روی کار آمدن حکومت موقت امارت اسلامی در ماه سپتامبر مسائل مربوط به ایجاد یک دولت همه شمول و حمایت از حقوق گروه‌های قومی و همچنین زنان و کودکان، برای جامعه جهانی بسیار نگران کننده بوده است.

اما سرپرست وزارت امور خارجه می گوید که حکومت موقت دراین زمینه‌ها دست آوردهای داشته است.

آقای متقی گفت:” اگر دولت همه شمول به معنای شامل همه گروه‌های قومی باشد، دولت موقت افغانستان قبلاً این کار را انجام داده است و هیچ یک از ملیت‌ها مستثنی نبوده اند. کابینه ما شامل اعضای تاجک، ازبک، پشتون و بسیاری دیگر است. اگر دولت همه شمول به معنای پوشش دادن همه مناطق است، ما از هر ولایت در سراسر کشور نمایندگانی داریم که از جمله نمایندگان از ولایت پنجشیر، بدخشان، فاریاب، قندهار و ننگرهار هستند.”

به اساس گزارش رویترز، در دوران نظام پیشین امارت اسلامی در سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان و دختران از تحصیل منع قرار داده شده بودند، اما پس از تهاجم امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ زنان و دختران آغاز به آموزش در مکاتب و پوهنتون‌ها کردند.

بر اساس گزارش یونسکو، با سقوط امارت اسلامی در سال ۲۰۰۱، مکاتب بیشتری به فعالیت آغاز کرد و سطح سواد زنان تا سال ۲۰۱۸ به ۳۰ درصد رسید.

از سوی دیگر سرپرست وزارت امور خارجه گفته است که دولت موقت اکنون تلاش دارد تا زمینه پیشرفت در آموزش زنان را فراهم کند.

متقی دراین باره گفت:” همانطور که همه می‌دانیم، قبل از ورود امارت اسلامی به کابل، مکاتب به دلیل ویروس کرونا رخصت شده بود. در حالی که بعد از آمدن ما همه چیز از اول شروع شد. در حال حاضر تمامی دانش آموزان پسر دروس شان را از سر گرفته اند. دانش آموزان دختر زیر صنف ششم در تمام ولایات صنف‌های شان را از سر گرفته اند و دانش آموزان بالای صنوف ششم در برخی مناطق نیز به تدریج صنف‌های شان را از سر گرفته اند. این بدان معناست که در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته ایم.”

Trending

خروج از نسخه موبایل