Connect with us

رویداد های اخیر

متقی بار دیگر خواستار افزایش تعامل جهان با امارت اسلامی شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت ثبات در افغانستان از کشورهای جهان خواسته است که تعامل خود را با امارت اسلامی افزایش دهند.

امیر خان متقی در نشستی با کارمندان وزارت امور خارجه تاکید کرده است که ثبات در افغانستان به نفع منطقه است و ثبات در منطقه به نفع جهان می‌باشد.

وی افزوده است: «در جریان ۴۵ سال گذشته تجربه شد که نه قدرت‌های بزرگ و نه هم تنظیم‌های داخلی توانستند که افغانستان را اداره کنند. امارت اسلامی وضعیت را کنترول کرده است و همه جهانیان از این دستاورد تقدیر کنند.»

سرپرست وزارت امور خارجه گفته است که امارت اسلامی با همه کشورها تعامل مثبت و روابط سیاسی و اقتصادی می‌خواهد.

وی اضافه کرده است: «خوشحالیم که اکنون هیچ قدرتی نمی‌خواهد که مخالفان را تقویت کند. این یک خبر خوب برای افغانستان است. خوشحالیم که هیچ مخالفی به این دلیل از ورود به کشور منع نشده که در افغانستان جای ندارد، بلکه هر کسی می‌تواند به وطن بیاید و به‌گونه آزادانه زندگی کند.»

آقای متقی ابراز امیداوری کرده است که در شش ماه آینده پروژه‌های بزرگی در کشور افتتاح خواهد شد.

این تاکید در حالی‌ انجام می‌شود که پیش از این نیز آقای متقی خواستار افزایش تعامل جهان با امارت اسلامی شده بود.

رویداد های اخیر

چین و پاکستان: امارت اسلامی اجازه ندهد از خاک افغانستان برای فعالیت‌های تروریستی استفاده شود

Published

on

(Last Updated On: )

چین و پاکستان در یک اعلامیه مشترک از امارت اسلامی خواسته اند که علیه تروریزم قاطعانه مبارزه کند و اجازه ندهد از خاک افغانستان برای فعالیت‌های تروریستی استفاده شود.

در این اعلامیه که پس از پایان سفر پنج روزه صدر اعظم پاکستان به بیجینگ منتشر شده، آمده است که دو طرف بر تقویت ارتباطات و هماهنگی در مورد مساله افغانستان توافق کرده اند.

آن‌ها خواستار تلاش‌های هماهنگ جامعه بین‌المللی برای حمایت مثبت از افغانستان در امر رسیدگی به چالش‌ها در زمینه‌هایی مانند موضوعات بشردوستانه و توسعه اقتصادی، تشویق امارت اسلامی برای ایجاد یک چهارچوب سیاسی همه شمول، اتخاذ سیاست‌های معتدل و تعقیب حسن همجواری شدند.

چین و پاکستان همچنان از جامعه جهانی خواستند که امارت اسلامی را تشویق کند تا علیه تروریزم مبارزه قاطعانه نماید و اجازه ندهد از خاک افغانستان برای فعالیت‌های تروریستی استفاده شود.

دو طرف توافق کردند که نقش سازنده‌ای در کمک به افغانستان برای دستیابی به توسعه پایدار و ادغام در جامعه بین المللی ایفا کنند.

پاکستان بارها ادعا کرده که منشاء اصلی حملات در این کشور افغانستان است. اسلام آباد اعلام کرده است که حمله بر انجنیران چینی در ایالت خیبر پختونخوا، در افغانستان طراحی شده و عامل آن هم افغان بود.

امارت اسلامی اما این ادعاها را رد نموده و همواره تاکید کرده که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای دیگر استفاده شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قمی: توصیه به امارت اسلامی مداخله گری نیست، نشست تهران تربیون خوبی برای آن‌ها بود که اشتراک نکردند

Published

on

(Last Updated On: )

نماینده خاص رئیس جمهور ایران برای افغانستان با بیان اینکه توصیه به امارت اسلامی به معنی مداخله‌گری نمی‌باشد، گفته است که نشست تهران تربیون خوبی برای آن‌ها بود که اشتراک نکردند.

حسن کاظمی قمی این مطلب را در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از برگزاری دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان میان نمایندگان کشورهای روسیه، چین، پاکستان و ایران در تهران بیان کرده است.

نماینده خاص ایران برای افغانستان همچنین تاکید کرد که هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران در حمایت از مردم افغانستان و در تعامل با امارت اسلامی عمل نکرده است.

وی خاطر نشان کرد که کشورهای همسایه افغانستان به دنبال تهیه «نقشه راه جامع سازندگی» این کشور هستند.

قمی با اشاره به نشست‌های اول و دوم دوحه در باره افغانستان گفت که آنچه در این نشست‌ها مطرح شد، چیزی نبود که به مساله افغانستان کمک کند.

او یاد آور شد که یکی از مسایل، تعیین نماینده ویژه از سوی سازمان ملل متحد در امور افغانستان بود، در حالی که یوناما در افغانستان حضور دارد.

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان همچنین در ادامه خاطرنشان کرد که تهران به هر ابتکاری که مسیر را برای امارت اسلامی به عنوان حکومت مسئولیت مدار هموار کند، کمک خواهد کرد، اما اگر قرار است چیزی تحمیل شود و یا نتیجه‌ای نداشته باشد، از آن دفاع نمی‌کند.

او گفت که تلاش‌ها جریان دارد تا اجندای نشست سوم دوحه تغییر کند، و سیاست این است که در این نشست، امارت اسلامی نیز اشتراک کند.

امارت اسلامی تایید کرده که به نشست تهران دعوت شده بود، اما آن را نپذیرفت.

ذاکر جلالی، رئیس ریاست سوم سیاسی وزارت امور خارجه گفته است که حکومت افغانستان توقع دارد که نشست‌ها در باره افغانستان باید به جای میکانیزم‌های جدید، از طریق میکانیزم‌های معمول و جا افتاده برگزار شود.

آقای جلالی افزوده است که حکومت افغانستان در مورد نشست سوم دوحه با جهت‌های ذیربط مصروف گفتگو است.

نشست سوم دوحه در باره افغانستان به تاریخ ۳۰ جون برگزار می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

برگزاری دومین نشست فارمت مسکو در تهران؛ امارت اسلامی اشتراک نکرد

Published

on

(Last Updated On: )

دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان موسوم به نشست فارمت مسکو امروز (شنبه، ۱۹ جوزا) در تهران برگزار شد. رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که در این نشست نمایندگان ایران، روسیه، چین و پاکستان حضور داشتند.

مدیرعمومی آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران در این نشست گفته است که کشورهای منطقه‌ نقش سازنده‌ در تأمین صلح، ثبات، توسعه و آینده افغانستان دارند.

سید رسول موسوی افزوده است که در نشست‌های منطقه‌ای علاوه بر یادآوری معضلات، باید راه‌حل‌ها و راهکارهای بیرون‌رفت از مشکلات نیز مورد توجه قرار گیرد.

با این حال، امارت اسلامی با آن که در این نشست دعوت شده بود، اشتراک نکرد.

ذاکر جلالی، رئیس ریاست سوم سیاسی وزارت امور خارجه گفته که امارت اسلامی دعوت به نشست تهران را نپذیرفته است.

آقای جلالی در صفحه ایکس خود نوشته است، امارت اسلامی توقع دارد نشست‌هایی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود باید به جای شکل‌دادن میکانیزم‌های جدید، از طریق میکانیزم‌های معمول و جا افتاده صورت گیرد.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد گفته که دومین نشست گروه تماس به میزبانی ایران برای تضمین صلح، امنیت و ثبات منطقه مهم است.

ممتاز زهرا بلوچ افزوده که آصف علی‌خان درانی، نمایند خاص پاکستان برای افغانستان در این نشست اشتراک کرده است.

خانم زهرا بلوچ تصریح کرده است: «پاکستان باورمند است که جایگاه و نقش گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان بسیار با اهمیت است و فرصتی برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای فراهم می‌کند. رایزنی‌ها در سطح گروه تماس منطقه‌ای این اطمینان را می‌دهد که افغانستان به مرکز فعالیت‌های هراس‌افگنی تبدیل نشود و همزمان کشورهای همسایه از تلاش‌های افغانستان برای رفاه و بهبود اقتصادی مردم خود پشتیبانی می‌کنند.»

از سویی هم، ضمیر کابلوف، نماینده خاص روسیه برای افغانستان همچنان پیش از این گفته بود که در نشست گروه تماس در تهران دستور کار سومین نشست دوحه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اولین نشست گروه تماس منطقه‌ای که در آن نمایند‌گان این کشورها حضور داشتند، در نهم ماه دلو سال ۱۴۰۲ در کابل برگزار شده بود.

نشست فارمت مسکو در حالی در تهران برگزار می‌شود که قرار است نمایندگان بیست‌وپنج کشور و برخی از نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای جهانی در ۳۰ جون و اول جولای در دوحه گردهم آیند و درباره‌ وضعیت افغانستان گفتگو و رایزنی کنند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!