رویداد های اخیر

متقی در دیدار با تاجران افغان مقیم ترکمنستان: باید در برخی مواد تعرفه گمرکی پایین شود

Published

on

(Last Updated On: حوت ۹, ۱۴۰۲)

سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار با تاجران افغان مقیم ترکمنستان گفته است که باید در برخی مواد تعرفه گمرکی پایین شود زیرا صادرات از طرف ترکمنستان بیش‌تر بوده ولی از طرف افغانستان کم است.

امیرخان متقی در این مورد گفته است: «باید در بعضی مواد تعرفه پایین شود چونکه صادرات از طرف ترکمنستان زیاد است و از طرف افغانستان کم است. این بیلانس باید تا یک اندازه برابر شود.»

آقای متقی در این دیدار افزوده است که امارت اسلامی در بخش اقتصاد و تطبیق پروژه‌های انکشافی سیاست متوازن دارد.

متقی بیان کرده است: «حکومت فعلی در بخش اقتصاد، در بخش انکشاف پالیسی‌ای که دارد، می‌خواهد که در افغانستان انکشاف متوازن باشد؛ متوازن به این معنا که هیچ یک ولایت، هیچ یکی از ولسوالی به دیگر ولایت و ولسوالی برتری ندارد.»

با این حال، میزان دادوستد تجارتی میان افغانستان و ترکمنستان سالانه بالغ بر ۴۸۱ میلیون دالر است که به ارزش ۳ میلیون دالر از افغانستان اموال صادر و ۴۷۷ میلیون کالا وارد می‌شود.

او هم‌چنان در این دیدار بار دیگر حکومت سرپرست را همه‌شمول دانسته و گفته است که امارت اسلامی نمی‌تواند به فرمایش کشورهای دیگر مقام‌های ارشد را تعیین کند.

وی در این زمینه علاوه کرد: «آن‌ها (حکومت قبلی) فرمایشات بیگانه‌گان را قبول می‌کردند که یک وزیر به فرمایش فرانسه باشد، دیگر به فرمایش امریکا باشد، دیگر به فرمایش اسراییل باشد؛ به این معنا واقعاً همه‌شمول نیست. ولی اگر حقیقت را نظر بکنیم، از همه مناطق الحمدالله مسوولین داریم.»

گفتنی است که امیرخان متقی در راس یک هیأت روز یک‌شنبه (۶ حوت) به‌ دعوت رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان به‌منظور گفتگو در مورد مسائل دوجانبه راهی آن کشور شده بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل