رویداد های اخیر

مجاهد: در ۱۴ کشور سفارت خانه‌های افغانستان فعالیت دیپلوماتیک و سفارتی دارد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۶, ۱۴۰۲)

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که روابط دیپلوماتیک افغانستان با کشورهای منطقه و جهان در حال گسترش است و تاکنون در چهارده کشور، سفارت خانه‌های افغانستان از سوی امارت اسلامی کنترول می‌شود.

ذبیح الله مجاهد می‌گوید که در حال حاضر در چهارده کشور عملاً سفارت خانه‌های افغانستان در کنترول امارت اسلامی است و با گذشت هر روز روابط دیپلوماتیک کشور با منطقه و جهان رو به بهبود است.

آقای مجاهد در این مورد گفته است: «با تمام کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه روابط ما بسیار خوب است و تلاش می‌کنیم که روابط گسترش پیدا بکند، تقریباً در چهارده کشور سفارت خانه‌های افغانستان فعالیت دیپلوماتیک و هم‌چنان سفارتی دارند.»

او افزود: «سفارت‌های کشورهای مختلف در کابل هستند، یعنی روابط تاهنوز هم در حال گسترش و بهترشدن است و ما امیدوارهستیم که در آینده‌ها بیشتر توسعه پیدا بکند.»

در حال حاضر، شماری از کشورها به‌شمول روسیه، چین، ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، قزاقستان و اتحادیه اروپا عملاً نمایندگی‌های دیپلوماتیک شان در افغانستان فعالیت دارد.

هم‌چنان شماری از کشورها، سفارت خانه‌های افغانستان را نیز به دیپلومات‌های امارت اسلامی واگذار کرده‌اند.

از سویی هم، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه، در حساب توییترش نگاشته که به تازگی یک هیأت به رهبری رییس مالی و اداری این وزارت از قونسلگری افغانستان در شهر خاروغ، مرکز بدخشان تاجیکستان دیدار کرده و مشکلات این قونسلگری را بررسی کرده است.

با این حال، برخی سیاسیون تعامل و نزدیکی روابط امارت اسلامی با کشورهای منطقه و جهان را مهم می‌دانند اما تأکید دارند که امارت اسلامی باید در سیاست خارجی و روابط کشورها متوازن عمل کند.

سید اسحاق گیلانی، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «امارت اسلامی باید بی‌طرفی خود را حفظ کند و به هیچ طرف نرود، به‌خاطریکه با هر طرفی که بسیار نزدیک شود، طرف مقابل همرای شان حسادت می‌کند و مشکلات پیدا می‌شود. به هیچ یک طرفی نه شرق، نه غرب نزدیک شود.»

پس از آغاز حاکمیت امارت اسلامی در بیست و چهارم اسد سال ۱۴۰۰ تاکنون، جامعه جهانی پیش‌ شرط‌های از جمله تأمین حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها، ایجاد حکومت فراگیر و رفع تهدید‌های تروریستی از خاک افغانستان را برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی مطرح کرده است.

شرایطی که امارت اسلامی بارها گفته همه‌ای آن‌ها را برآورده کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل