رویداد های اخیر

مجاهد: کار پروژه «کاسا یک‌هزار» یک‌ونیم ماه بعد آغاز می‌شود

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۹, ۱۴۰۲)

سخنگوی امارت اسلامی افغانستان می‌گوید که کار پروژه «کاسا یک‌هزار» در ماه ثور سال ۱۴۰۳ هجری-خورشیدی رسمن با پشتیبانی مالی بانک جهانی آغاز می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد در این مورد گفته است: «ما به این باور هستیم که ان‌شاء‌الله این یک پروژه مهم و حیاتی برای منطقه خواهد بود و ملت را در بخش برق بسیار کمک خواهد کرد. کار آغاز این پروژه ان‌شاء‌الله در آخر اپریل آینده است، یک و یک‌ونیم ماه بعد ان‌شاء‌الله کارش آغاز می‌شود.»

آقای مجاهد افزود که قرارداد انتقال برق از آسیای مرکزی به جنوبی میان کشورهای قرغیزستان، تاجیکستان، پاکستان و افغانستان روز گذشته (جمعه) در ترکیه امضا شد.

در همین حال، برای گفتگو با کشورهای دخیل در این پروژه و بانک جهانی هئیتی از شرکت برشنا به ترکیه رفته است.

مسوولان شرکت برشنا گفته‌اند که درباره چگونه‌گی آغاز کار این پروژه‌ میان کشورهای دخیل در دو روز پسین، ملاقات‌هایی انجام شده است.

درخواست برای از سرگیری کار پروژه کاسا یک‌هزار از سوی افغانستان، قرغیزستان، تاجیکستان و پاکستان در ماه دسمبر پارسال انجام شده بود.

حکمت‌الله میوندی، سخنگوی ریاست برشنا گفته است: «افغانستان فعلن کشوری است که می‌تواند در تمام پروژه‌های خود برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زمینه را برابر کند تا در بخش تولید برق سرمایه‌گذاری کنند.»

گفتنی است که پروژه کاسا یک‌هزار برق را از قرغیزستان و تاجیکستان از طریق افغانستان به جنوب آسیا انتقال می‌دهد.

با این حال، آگاهان درحوزه‌ اقتصادی می‌گویند که با تکمیل‌شدن این پروژه، افغانستان شاهد گسترش تعاملات اقتصادی و نخستین دهلیز انتقال برق از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی خواهد بود.

سید مسعود، استاد پوهنتون گفته است: «تصور همین است که باید تطبیق شود و آرزو دارم که مدیریت افغانستان در قسمت ترانزیتش فوق‌العاده باشد و این حرکت تقریبن باورمندی‌های منطقه‌ای را ایجاد می‌کند.»

پیشتر تخمین زده شده است که با تکمیل این طرح، افغانستان سالانه حدود ۴۵ میلیون دالر از ترانزیت برق از خاکش به کشور پاکستان درآمد خواهد داشت. خطوط انتقال برق این پروژه در افغانستان از هفت ولایت و ۳۵ ولسوالی عبور خواهد کرد و بعدن به پاکستان می‌رسد.

پیش از این گفته شده بود که تطبیق این پروژه در داخل افغانستان به ۲۲۵ میلیون دالر هزینه نیاز دارد.

این در حالی است که بربنیاد اعلامیه بانک جهانی، کار ساخت‌وساز پروژه کاسا یک‌هزار در پاکستان، تاجیکستان و قرغیزستان در حال تکمیل شدن است.

Trending

خروج از نسخه موبایل