خبرهای تازه

مجلس نمایندگان: از کود ۹۱ به مقاصد شخصی استفاده شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان میگوید از کود ۹۱ که مختص به ریاست جمهوری است، به مقصدهای شخصی استفاده شده است.

این کمیسیون می‌افزاید که میلیون‌ها افغانی به گونه غیر قانونی از سوی ریاست جمهوری در این کود افزوده شده است.

از این کود هیچ مبلغی بدون فرمان و امضای رییس جمهوری قابل اجرا نیست و برای سال ۱۳۹۸ یک میلیارد افغانی از سوی مجلس نمایندگان برای این کود تصویب شده بود.

اما کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان می‌گوید که به اضافه این مبلغ حدود ۱ میلیارد و ۶۳۰ میلیون افغانی در جریان امسال از سایر کودها به کود ۹۱ بر خلاف قانون تعدیل شده است و این میزان بلند حیف میل و استفاده های شخصی از این کود را نشان میدهد.

در همین حال وزارت مالیه به عنوان مسوول اجرایی فرمان رییس جمهوری از کود ۹۱ تعدیل در کودهای مالی را می‌پذیرد ولی تاکید دارد که از کود ۹۱ برای مقاصد شخصی استفاده نشده است.

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه میگوید: “در سال ۱۳۹۸ هر قدر تعدیلات که در کودهای بودجه یی آمده است قطعا در مورد آن گزارش نشر شده است و همه گزارشات در روشنایی قانون صورت گرفته است و این تعدیلات بر اساس ضرورت های حکومت افغانستان است، هیچ اقدام خلاف قانون نشده است.”

حکومت، با استفاده از بودجه احتیاطی کود ۹۱ میلیون‌ها افغانی را برای تامین امنیت شماری از افراد بلند پایه‌ی حکومتی، شخصیت‌های سیاسی، سفرخرج مقام‌های حکومتی و هزینه‌ی درمان آنان، را پرداخت کرده است. 

عبدالستار حسینی عضو مجلس نمانیدگان میگوید: “کود ۹۱ پولی که از آن بودجه مصرف شده است قانون بر همگان یک سان است. باید جناب وزیر مالیه بیایند به تالار به خانه ملت وضاحت بدهند این پولی که تقریبا میلیونها افغانی است…بیاید وضاحت بدهد.”

پیشتر اعضای مجلس نمایند‌گان فیصله کرده بودند تا همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه به مجلس نمایند‌گان فراخوانده شود و از این رهگذر به مجلس نمایندگان پاسخ ارایه کند اما آقای قیومی تا کنون به مجلس نرفته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل