اخبار ساحوی

مجلس نمایندگان: حکومت باید ستراتیژی امنیتی و خطوط اساسی گفتگوهای صلح برایشان بفرستد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شماری از اعضای مجلس نمایندگان از حکومت میخواهند که خطوط اساسی گفتگوهای صلح و استراتیژی امنیتی را به گونه شفاف ترتیب و به مجلس نمایندگان بفرستد.

انان نشست چهار جانبه صلح افغانستان را مثبت ارزیابی کرده و به نفع افغانستان وکشور های منطقه میدانند اما از پاکستان میخواهند که در این راستا صادقانه عمل کنند.

 نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا به خاطر چگونگی گفتگوهای صلح در اسلام اباد برگزار شد.

 مجلس نمایندگان بنا به وضعیت کنونی افغانستان جنگ و صلح را دو روی یک سکه دانسته و از حکومت میخواهند که باید ستراتیژی امنیتی و خطوط اساسی گفتگوهای صلح را به مجلس نمایندگان بفرستد.

عضو مجلس نمایندگان قیوم سجادی میگوید: “حکومت موظف است تا ستراتیژی امنیتی و خطوط اساسی مذاکرات صلح را به گونه شفاف ترسیم نماید تابا حمایت پارلمان و مردم روند مذاکرات اغاز و در مورد تهدیدهای امنیتی نیز تدابیر اتخاذ گردد. وضعیت افغانستان به گونه است که صلح جنگ دو روی یک سکه است نباید فراموش نمایم که مذاکرات صلح ما را غافل بسازد و دشمنان در فصل بهار اماده گی برای جنگ بگیرند.”

عضو مجلس نمایندگانذکریا سودا میگوید: “پاکستان گفته است که لیست طالبانی که در مذاکرات صلح اشتراک میکنند و طالبان که نمی کنند را اعلام میکند که این خود میرساند که پاکستان چقدر بالای انان نفوس دارد. از پاکستان میخواهم که صادقانه عمل کند “

 اما برخی از اعضای مجلس نمایندگان نشست چهارجانبه را مثبت ارزیابی میکنند و خواهان آن اند تا نشست بعدی در کابل برگزار شود .

معاون دوم مجلس نمایندگانمحمد نذیر احمدزی میگوید: “صلح نیاز افغانستان و کشورهای منطقه است ارزو داریم که این نشست ها به نتیجه برسد.”

عضو مجلس نمایندگانسید علی کاظمی میگوید: “امید که این نقطه اغاز مذاکرات صلح باشد و هیات که به پاکستان رفته به پارلمان معلومات ارایه و نشست بعدی در کابل برگزار شود.”

عضو مجلس نمایندگانغلام حسین ناصری میگوید: “صلح یک نیاز است و باید هر سه قوه از ان حمایت کنند و هیات که به پاکستان رفته منافع ملی را در نظر گرفته و از مداخله ستون پنجم جلوگیری شود.”

نخستین نشست حکومت افغانستان با طالبان در جولای سال گذشته در مری اسلام اباد صورت گرفت که هر دو جانب به ادامه این مذاکرات توافق کردند اما برگزاری دومین نشست زمانی به تعویق افتاد که گزارش های مرگ ملا عمر رهبر پیشین طالبان منتشر شد.

گزارش از عبدالعزیز کریمی

Trending

خروج از نسخه موبایل