خبرهای تازه

محقق: هفتاد در صد خاک افغانستان در دست مخالفان مسلح دولت است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی کشور ادعا می کند که هفتاد درصد خاک افغانستان در دست مخالفان مسلح دولت است.

آقای محقق می گوید که گزارش های وجود دارد  که جنگ عليه مردم هزاره با تحريك استخبارات دولتى  و توسط طالبان هوادار این حلقات انجام می شود .

وی گفته است: ” از يكطرف نا امنى وجنگ روزگار مردم را تيره  ساخته  كه حدود  هفتاد در صد از جغرافياى كشور در دست مخالفين مسلح دولت است و  اين مسأله علاوه بر مشكل ساختن بر گذارى انتخابات ، سراسرى بودن آن را نيز زير سؤال ميرد”

این مقام بلند پایه حکومت در پیوند به امنیت مناطق هزاره نشین به ویژه ولسوالی جاغوری هم واکنش نشان داده و حمله و جنگ طالبان بر علیه آنان را در تبانی با استخبارات دولتی و برخی از حلقات در  درون حکومت می داند .

آقای محقق بیان داشته است:”و بد تر  وفاجعه بار تر ازهمه اينكه راپورها ميرساند كه اين تصميم حمله بالاى مناطق هزاره نشين  بعد از آتش بس سه روزه با حكومت گرفته شده و گفته ميشود كه جنگ عليه مردم هزاره باتحريك   استخبارات دولتى  و توسط طالبان هوادار حكومت انجام ميشود” .

  محمد محقق معاون ریاست اجرایی گفته است که گروه طالبان بخاطر حمله بر جاغوری تجمع کرده اند. اگر حکومت در سرکوب آنان توجه نکند حمله آنان به این منطقه سر اغاز جنگ داخلی میان اقوام در کشور خواهد بود . 

وی اظهار داشته است:” آنچه كه قضيه را بيشتر از پيش پيچيده ميسازد اخطارها و آمادگى حمله طالبان بالاى جاغورى و برخى ولسوالى هاى هزاره نشين ديگر غزنى است كه براى اولين بار طى ١٨ سال گذشته است كه طالبان حكومت را كنار گذاشته و مستقيم بالاى يك قوم اعلان جنگ ميكنند در حاليكه روش طالبان قبلاً چنين نبوده وشعارشان جنگ با نيروهاى خارجى وحكومت بوده است.”  .

اما ارگ ریاست جمهوری این ادعا را با واکنش تند رد می کند و آن را ناشی از منفعت جویی این مقام بلند پایه حکومتی می خواند.

هارون چخانسوری،  سخنگوی ریاست جمهور می گوید: “ادعای محقق بی بنیاد است و از واقعیت دور است هر ادعا که دارند مردم انتظار دارند که همانند شخص پاسخگو به قانون ادعا خود را ثابت کنند و بخاطر منافع شخصی خود منافع ملی و امنیت ملی را صدمه نرسانند و در ذهن مردم تشویش ایجاد نکنند.” 

اما آگاهان می گویند با نزدیک شدن زمان انتخابات نباید کار های صورت گیرد که اذعان مردم در این شرایط بحرانی با تشویش مواجه شود و حکومت هم در قبال شریک های سیاسی اش مسوولیت دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل