اخبار ساحوی

محمد بن سلمان می‌گوید عربستان سعودی به عادی سازی روابط با اسرائیل «نزدیک تر» می‌شود

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۳۱, ۱۴۰۲)

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با یک تلویزیون امریکایی گفته است که کشورش به طور پیوسته به عادی سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود و همچنین هشدار داده که اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، «ما باید به آن دست پیدا کنیم.»

به گزارش رویترز، هنگامی که از ولیعهد خواسته شد توصیفی از مذاکرات با هدف دشمنان دیرینه اسرائیل و عربستان سعودی برای دستیابی به یک توافق تاریخی و باز کردن روابط دیپلوماتیک ارائه دهد، به فاکس نیوز گفت: «هر روز به یکدیگر نزدیک می شویم.»

مصاحبه این شبکه محافظه کار ایالات متحده با ولیعهد در حالی انجام می شود که دولت جو بایدن، تلاش خود را برای میانجیگری روابط تاریخی بین دو قدرت منطقه ای و متحدان اصلی واشنگتن در خاورمیانه، ادامه می‌دهد.

مذاکرات عادی سازی محور مذاکرات پیچیده‌ای است که شامل بحث در مورد تضمین های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های غیرنظامی هسته‌ای است که ریاض به دنبال آن بوده و همچنین امتیازات احتمالی اسرائیل به فلسطینی‌ها.

هنگامی که از محمد بن سلمان پرسیده شد که برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط چه نیاز است، گفت: «برای ما، مسئله فلسطین بسیار مهم است. ما باید این مسئله را حل کنیم. و ما تاکنون یک استراتژی مذاکرات خوبی داریم.»

وی افزود: «باید ببینیم به کجا می‌رسد. ما امیدواریم که به جایی برسد که زندگی فلسطینی‌ها را آسان کند و اسرائیل را به عنوان یک بازیکن در خاورمیانه تبدیل کند.»

محمد بن سلمان همچنین نسبت به این احتمال ابراز نگرانی کرد که ایران، دشمن مشترک عربستان سعودی و اسرائیل که ایالات متحده می‌خواهد آن را مهار کند، بتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. تهران تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای را رد کرده است.

او گفت: «این یک حرکت بد است. اگر از آن استفاده کنید، با بقیه دنیا جدال بزرگی می‌داشته باشید.»

در پاسخ به این سوال که اگر ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند، چه اتفاقی می‌افتد، گفت: «اگر آنها به بمب هسته‌ای دست پیدا کنند، ما باید به دلایل امنیتی و توازن قوا در خاورمیانه به آن دست پیدا کنیم. اما ما نمی‌خواهیم شاهد آن باشیم.»

Trending

خروج از نسخه موبایل