خبرهای تازه

محمد جواد ظریف از استفاده هر گزینه برای حل اختلافات بر سر حقابه با افغانستان هشدار می‌دهد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید کشورش از هر گزینه برای حل اختلافات بر سر حقابه با افغانستان استفاده خواهد کرد.

آقای ظریف در گفت‌وگویی با شبکه سه تلویزیون دولتی ایران گفت دولت با جدیت پی‌گیر موضوع آب رودخانه هیرمند است و به گفته او هر هفته‌ در مورد مساله آب هیرمند گفتگو می‌کند ولی برای رسیدن به توافق جامع به وقت بیشتر نیاز است.

گسترش خشکسالی در ولایت سیستان و بلوچستان در دو سال گذشته این منطقه را با کمبود شدید آب روبرو کرده و مقام‌های ایران روند سدسازی بر فراز رود هیرمند در افغانستان را از دلایل عمده آن می‌دانند.

گفته می‌شود که ورود آب هیرمند به ایران، به خصوص از ابتدای دهه هفتاد خورشیدی و با شدت گرفتن خشکسالی و کاهش باران در منطقه به مرور زمان کاهش یافت و در حال حاضر منجر  به خشکی کامل دریاچه هامون در ولایت سیستان ایران شده است.

این در حالی است که در ابتدای دهه پنجاه خورشیدی، معاهده‌ای میان نخست‌ وزیران وقت ایران و افغانستان به امضا رسید. بر اساس این توافق گفته می‌شود که مقدار زیادی از آب هیرمند از طریق سیستان وارد ایران شده و به دریاچه هامون سرازیر شود، چیزی که ایران مدعی است که افغانستان بر اساس این توافق‌نامه عمل نکرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل