بی بی سی فارسی

محمود کرزی، برادر رئیس جمهوری پیشین افغانستان سرپرست وزارت شهرسازی شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اداره امور ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که محمود کرزی به عنوان سرپرست و نامزد وزیر وزارت شهرسازی و مسکن تعیین شده است.

پس از توافق آقای غنی و عبدالله این دومین عضو کابینه است که معرفی می‌شود. دو روز قبل آقای غنی در فرمان جداگانه احمد جواد عثمانی را به عنوان سرپرست و نامزد وزیر وزارت صحت افغانستان معرفی کرد.

تعیین محمود کرزی به عنوان سرپرست وزارت شهرسازی واکنش‌های زیادی را در شبک‌های اجتماعی برانگیخته است. شماری او را “فردی متهم به فساد” و ناشایسته و برخی دیگر او را برای رهبری این وزارتخانه “غیر مسلکی” عنوان کرده‌اند.

متهم به اختلاص از کابل بانک

محمود کرزی ۶۳ سال سن دارد و برادر بزرگ حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان است.

او سال‌های پیش از سقوط طالبان در آمریکا بود و تابعیت آمریکایی دارد. اما بعد از سقوط طالبان به افغانستان بازگشت و سرگرم کار در عرصه‌های اقتصادی شد.

محمود کرزی بازرگان و در گذشته یکی از سهامداران کابل بانک نیز بود. او متهم به اختلاس و سوء‌استفاده از قرضه‌های غیر قانونی این بانک و عدم پرداخت بدهی‌اش شده بود.

آقای کرزی اما بارها این اتهامات را تکذیب کرد و تاکید کرد که تمامی وام‌های خود را دوباره پرداخته است.

بحران کابل بانک بر سر چه بود؟

پرونده فساد مالی کابل‌بانک به سال ۲۰۱۰ برمی گردد که شرکای اصلی آن مقدار قابل ملاحظه‌ از سپرده های مالی مردم را به عنوان قرضه گرفته بودند و مسترد نکرده بودند که در نتیجه این بانک به دلیل اختلاس صدها میلیون دلار ورشکست شد.

گزارش شده بود که شماری از شرکای اصلی کابل بانک این پول‌ها را در بازار مسکن دوبی سرمایه‌گذاری کرده و هنگامی که بازار مسکن دوبی به دلیل بحران مالی جهانی با رکود مواجه شد، در افغانستان این نگرانی ایجاد شد که پول‌های سرمایه‌گذاری شده در بازار مسکن دوبی از بین برود.

AFP
پس از به میان آمدن بحران در کابل بانک، دولت آن را در دست گرفت و نامش را به “کابل‌بانک جدید” تغییر داد

این شایعات سبب شد که سیلی از مردم برای نقد کردن پول خود به کابل بانک مراجعه کنند و در نتیجه کابل بانک با کمبود نقدینگی مواجه شد. بحث از دست رفتن چیزی حدود ۹۰۰ میلیون دلار پول در میان آمد و به دلیل جلوگیری از ورشکستگی این بانک، دولت پول هنگفتی را به حساب این بانک واریز کرد و مدیریت کابل‌بانک را به دست گرفت.

حدود شش سال قبل دادستانی کل فرمان بازداشت ۱۹ متهم پرونده فساد مالی کابل بانک از جمله محمود کرزی را صادر کرد.

شیر خان فرنود در سال ۲۰۰۴ کابل بانک، اولین بانک خصوصی افغانستان را تاسیس کرد. این بانک بعد از مدت کوتاهی توانست مشتریان زیادی را به خود جلب کند و اندوخته آن به صدها میلیون دلار رسید.

وزارت دفاع افغانستان دو سال پیش اعلام کرد که شیرخان فرنود بنیانگذار کابل بانک به دلیل بیماری در زندان بگرام در ولایت پروان درگذشته‌ است.

سخنگوی این وزارت به بی‌بی‌سی گفته بود که آقای فرنود به دلیل حمله قلبی در گذشته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل