رویداد های اخیر

مخالفت ازبیکستان با درخواست امریکا برای اسکان موقت هزاران افغان

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱, ۱۴۰۰)

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که ازبیکستان روز گذشته (پنجشنبه، ۳۱ سرطان) گفته که هیچ مبنای قانونی برای پذیرش درخواست امریکا در باره اسکان موقت به ترجمانان افغان وجود ندارد.

قبل از این امریکا از ازبیکستان، قزاقستان و تاجیکستان خواسته بود تا به ۹۰۰۰ افغان که منتظر ویزه امریکا در افغانستان اند موقتا اسکان بدهند.

این درخواست کنندگان ویزه امریکا اکثریت ترجمان و کارمندان استند که با نیروها و دیپلومات‌های امریکایی در افغانستان کار کرده اند.

ازبیکستان نخستین کشوری است که این درخواست امریکا را رد کرد، مقام‌ها تاجیکستان و قزاقستان تاکنون در این باره به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

اسماتیلا آرگسوف، فرستاده ویژه رییس جمهور ازبیکستان برای افغانستان، در این باره گفته” این یک موضوع مهم وجدی برای ازبیکستان است که به آسانی در باره آن تصمیم گرفته نخواهد شد.”

فرستاده ویژه ازبیکستان برای افغانستان در این باره گفت که کشورش کنوانسیون سال ۱۹۵۱ را امضا نکرده تا به کسی اسکان بدهد و نه هم در قوانین آن کشور در باره اعطای اسکان اجازه داده شده است.

او در این باره  افزود:” بنابر این ، با در نظر داشت عوامل خارجی و داخلی ، هیچ دلیل قانونی و عملی برای ارایه پناهندگی در قلمرو ما برای شهروندان افغان که با ایالات متحده همکاری کرده اند وجود ندارد.”

فرستاده ویژه ازبیکستان گفته که “طالبان در باره این افغان‌ها نیت بد ندارد.”

وی افزوده که کشورش آماده است تا به کمیساری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در مرز آن کشور با افغانستان اجازه فعالیت بدهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل