رویداد های اخیر

مخالفت حکومت افغانستان با آزادی زندانیان خطرناک طالبان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

خبرگزاری رویترز به نقل از پنج منبع گفته است که گروه طالبان آزادی زندانیانی که به دست داشتن در حملات مرگبار متهم اند را پیش‌شرط برای آغاز مذاکرات قرار داده ‌است. اما اختلاف نظر حکومت افغانستان در این موضوع، آغاز مذاکرات را کند  کرده است.

رویترز می‌گوید که قدرت‌های غربی از موضع دولت افغانستان مبنی بر خودداری از رهایی این زندانیان، پشتیبانی می‌کند.

این خبرگزاری به نقل از پنج مقام و دیپلومات اروپایی، آسیایی و افغان گفته که حکومت افغانستان با آزادی صدها زندانی طالبان مخالفت کرده؛ این زندانیان بسیار خطرناک و متهم به دست داشتن در «حملات بزرگ هراس‌افگنانه است؛ شبیه حمله موتر بمب‌گذاری شده در سال ۲۰۱۷ در چهارراه زنبق شهر کابل.»

همزمان با این دبیر کل ناتو می‌گوید که آزادی زندانیان بخش از توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان و پیش‌شرط آغاز مذاکرات است و ناتو انتظار دارد که در این بخش پیشرفت صورت گیرد.

ینس ستولتنبرگ دبیر کل ناتو گفته است: “تبادله زندانیان بخشی از توافق‌نامه‌ی طالبان و آمریکا و پیش‌شرط آغاز گفتگوهای بین افغان‌ها است. روند صلح به مالکیت و رهبری افغان‌ها یگانه راه حل مسالمت آمیز نزاع و تامین ثبات در افغانستان است و به همین خاطر گفتگوی بین افغان‌ها بسیار مهم است، آرزومندم که همه ما به شمول حکومت افغانستان بتوانیم پیشرفت کنیم و سپس گفتگوی بین افغان‌ها آغاز شود.”

این در حالی است که طالبان آزادی دو هزار زندانی باقی‌مانده را پیش شرطی برای آغاز مذاکرات بین الافغانی تعیین کرده است.

جلال‌الدین شینواری، دادستان کل رژیم طالبان میگوید: “تا زمانی که دو هزار زندانی دیگر امارت اسلامی از بند آزاد نشوند، قطعا آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ممکن نخواهد بود.”

بن‌بست در روند آزادی زندانیان حل ‌نشده گفته می‌شود. رویترز گفته است که اگر موانع آزادی زندانیان برداشته شود، زمینه برای آغاز مذاکرات فراهم خواهد شد.

دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که آزادی زندانیان طالب بر بنیاد فرمان ریاست جمهوری، با در نظرگیری سن، وضعیت صحی و زمان باقی ‌مانده‌ی بند صورت می‌گیرد و زندانیان با دیگر شرایط شامل روند آزادسازی نمی‌شوند.

تاکنون بیش از ۳ هزار زندانی طالب آزاد شده ‌اند. در مرحله ی تازه در روزهای پسین صدها زندانی دیگر طالبان آزاد شدند. گفته می‌شود که با تکمیل روند آزادی پنج‌هزار زندانی، مذاکرات میان‌افغان‌ها، تا آخر همین ماه آغاز خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل