اخبار ساحوی

مخفی بودن گفتگوهای صلح واکنش های جامعه مدنی را بر انگیخت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اظهارات اخیر رییس جمهور غنی با واکنش جامعه مدنی افغانستان رو به رو شده است .

رییس جمهور غنی در جریان سخنرانی در نشست مونیخ یاد آور شد که گفتگو های بی سر و صدا صلح با پاکستان و چین ادامه دارد و تغییری جدی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

با این حال نهاد های مدنی و آگاهان نظامی می گویند: روند صلح باید برای مردم این کشور اشکار باشد.

رییس جمهور غنی در پایان نشست مونیخ در مورد روند صلح گفت : ما اینجا نیامده ام که چیزی را اعلام کنم ، ما می خواهیم بی سرو صدا کار کنیم و منتظر نتیجه بمانیم ، نتیجه که تغییر جدی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.
آگاهان نظامی باور دارند که فشارهای چین برپاکستان می تواند گوشه از کار را بکند اما هیچ ضمانت برای تعهد پاکستان وجود ندارد .

جاویدکوهستانی، آگاه نظامی میگوید: ” چین بافشارهای که بر پاکستان وارد کرده است تاحدودی پیشرفت های داشته از جمله عملیات پاکسازی وزیرستان اما سوال اصلی این جاست که پاکستان هیچ تعهد صادقانه دراین گفتگوها ندارد و حالا دراین روند طالبانی یکجا خواهند شد که فقظ چپن پوش اند ، هیچ دخالتی در تنظیم وسازمان دهی طالبان ندارند، حالا یک نوع دوگانگی و تنش بین طالبان پیداشده است عده ی به سوی افغانستان برای صلح می ایند و عده با داعش یک جا می شوند.
آگاهان میگویند: افغانستان حالا با درنظرداشت بحران های جهانی از سوریه تا ناجیریه چندان نقطه تمرکزی برای جهان نخواهد بود ، اما باید حکومت با برنامه هایش این جلب نظر را صورت دهد .
سخن از صلح با طالبان خبر تازه نیست ، حکومت پیشین نیز سیزده سال عمر اش را با بلند نگه سر و صدا های صلح پایان داد اما در نتیجه هیچ گاهی نتوانست روی میز مذاکره با طالبان قرار گیرد طالبانی که گفته می شود در گروه استخبارات پاکستان اند.

گزارش از فرحناز فروتن

Trending

خروج از نسخه موبایل