خبرهای تازه

مرحله اول ثبت نام رای دهندگان برای یک ماه دیگر تمدید شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

کمیسیون مستقل انتخابات مرحله اول ثبت نام‌ رأی دهنده‌گان در مراکزولایت ها را برای یک ماه دیگر تمدید کرد.

این کمیسیون هدف ازین اقدام را حضور کم رنگ مردم در روند ثبت نام رای دهنده گان و فرصت دادن به شهروندان برای بکار گیری از حق رای شان میداند؛ اما به باور این کمیسیون مرحله دوم این روند که ولسوالی ها را دربر میگرد بگونه عادی در ۲۵ ام همین ماه آغاز می شود.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت:” ثبت نام رای دهنده گان به خاطری مدت آن تمدید می شود که به مردم فرصت داده شود، که حق قانون خود که  برای آنان قانون داده ازین حق، ثبت نام استفاده کنند  تا درانتخابات اینده از حق رای دهی خود محروم نشود”.

بربنیاد آخرین آماری که این کمیسیون به نشر رسانده تا این دم، یک ملیون وپنجصد هزار وهشتصد وچهل وهشت تن برای انتخابات نام نویسی کرده اند که  بیشتر از چهارصد وسیزده هزار تن زنان وبیشتر از سی وپنج هزار تن شان کوچیان ویکصد وچهل وهفت  تن  دیگراهل هنود وسک هستند. این کمیسیون پیامی به نامزدان احتمالی انتخابات هم دارد.

آقای صیاد بیان داشت:” مبارزات انتخاباتی قبل ازوقت مجاز نبوده وکاندیدان باید ازآن جلوگیری کند، ودرحالت تخلف از حق کاندیداتوری محروم خواهد شد”.

نا امنی بخش دیگر ازموانع دربرابر این روند محسوب می شود. چنانچه به گفته کمیسیون جدا از۴۴ مرکزی که بنابر تهدیدات امنیتی بسته بودند در ۸۷ مرکزدیگر هیچ فردی ثبت نام نکرده اند.

کمیسیون انتخابات از مردم وجریان های سیاسی می خواهد که برای جلوگیری از پیروز شدن افراد از راه جعل وتذویر ویا زور با آنان همکاری کنند.

گزارشگر: شاه پور فرهمند

Trending

خروج از نسخه موبایل