خبرهای تازه

مرکز پژوهشی پیو: جنگ هفده ساله امریکا در افغانستان ناکام بوده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

مرکز پژوهشی پیو امریکا میگوید که جنگ هفده ساله امریکا در افغانستان ناکام بوده است.

این مرکز با بیان این مطلب می‌افزاید که حدود نصف از جوانان امریکا به این باور اند که امریکا در هفده سال حضورش در افغانستان هنوز هم به اهدافش نرسیده است.

درست ۱۷ سال پیش در این روز نیروی های نظامی امریکا برای مبارزه علیه هراس‌افگنی و القاعده، در خاک افغانستان عملیات نظامی راه اندازی کردند.

اما هنوز هم پس از سال‌ها مبارزه با هراس‌افگنان و میلیاردها دالر هزینه، طالبان و دیگر گروه های هراس افگن در گوشه و کنار خاک افغانستان حضور فعالانه دارند.

یافته های مرکز پژوهشی پیو امریکا نیز نشان میدهد که امریکا در جنگ افغانستان ناکام بوده است.

از سوی هم داکتر رنگین دادفراسپنتا مشاور پشین امنیت ملی افغانستان میگوید که راهبرد جدید ترامپ در افغانستان نتیجه مثبت نداشته است.

داکتر اسپنتا میگوید: “راهبرد جدید دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا هیچ تغییر مثبتی در اوضاع امنیتی افغانستان وارد نکرده است و هنوز هم بی ثباتی در افغانستان وجود دارد. “

در تازه ترین مورد هم شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز گوشزدهایی را به امریکا کرد.

وزیر خارجه پاکستان میگوید: “امریکا نباید تنها روابط اش با پاکستان را از چشم انداز مساله افغانستان یا هند ببیند و این اشتباه است که توقع داشته باشیم تمام تنش ها میان پاکستان و امریکا در یک روز حل شود.”

اما آگاهان مشکل اصلی دوام جنگ افغانستان را ادامه حمایت پاکستان از هراس افگنان میدانند و به تغییر راهبرد جنگ تاکید می‌کنند.

نصرت الله حقپال آگاه سیاسی ابراز میکند: ” مساله مبارزه علیه هراس افگنی، بازسازی افغانستان و محو مواد مخدر در این سه بخش از دید ما افغان ها هیچ دست آوردی نداشته است.”

این در حالی است که روزنامه بریتانیایی گاردین با نشر گزارشی گفته است که در جریان جنگ هفده ساله امریکا در افغانستان، حدود ۲۱۷ هزار افغان جان‌ خود را از دست داده اند.

 بر بنیاد این گزارش، پس از حضور نیروهای ناتو به رهبری امریکا در افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی، شمار کشته‌شدگان این نیروها طی هفده سال به ۳۵۴۶ تن می‌رسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل