اخبار ساحوی

مرگ ملا عمر مرموز بوده و در عقب آن دست پاکستان است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شماری از اعضای پیشین طالبان که در حال حاضر در کرسی های مختلف دولتی کار می کنند می گویند: کارنامه های جهادی ملا محمد عمر ثبت تاریخ خواهد شد.

 

آنان تاکید می کنند که مرگ ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان، مرگ مرموز و پرسش بر انگیز است و در عقب آن دست پاکستان قرار دارد.

 

به باور آنان اعلام مرگ ملا عمر در زمان کنونی برای سبوتاژ گفتگو های صلح صورت گرفته است

پس اعلام مرگ ملا محمد عمر از سوی حکومت افغانستان، و چند روز بعد هم خبر مرگ جلال الدین حقانی رهبر شبکه حقانی واکنش های گوناگونی نسبت به این مساله ابراز شده است.

 

در اینجا در کابل برخی از اعضای پیشین گروه طالبان،حزب حرکت انقلاب اسلامی و شورای انسجام علمای افغانستان گرد هم آمده اند تا در مورد مرگ رهبر گروه طالبان صحبت کنند.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح میگوید ” جهاد و مبارزات ملا محمد عمر مجاهد یک بخش مهم از تاریخ کشور را میسازد”

 

مولوی قلم الدین رییس امرباالمعروف و نهی از منکر حکومت طالبان میگوید” وفات ملا محمد عمر نه تنها به ما بلکه به تمام ملت سوال بر انگیز است”

 

شیر محمد آخند زاده عضو مجلس سنا میگوید” طالبان باید بدانند که آنها به شکل مرموز کشته میشوند”

 

به اساس گزارش های نهاد های دفاع از حقوق بشر، گروه طالبان در چند سال حاکمیت اش به رهبری ملا عمر بیشترین آسیب را به غیر نظامیان در افغانستان وارد کرده است و این گروه در حال حاضر نیز در میدان های جنگ افغانستان در برابر نیرو های افغان در نبرد اند.

 

از سوی دیگر پس از مرگ ملا عمر طالبان اعلام کردند که ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر و مولوی هیبت الله و سراج الدین حقانی پسر جلال الدین حقانی به عنوان معاونان او برگزیده شده اند، اما این انتخاب ها میان رهبری طالبان شگاف به میان آورده و برخی مقامات طالبان از پیروی آنان سرباز زده اند، و این اختلافات نگرانی هایی را نیز در کابل به وجود آورده است .

 

 

پیر محمد روحانی رییس کمیته سیاسی شورای عالی صلح گفت” هردو طرف قبل از اعلام شروط و خواسته های شان به میز مذکره بیایند”

اما مسیر گفتگو های صلح با اعلام مرگ ملا عمر و اختلافات درونی طالبان به کجا خواهد رسید.

 

در این نشست قطعنامه ای 4 ماده ای نیز صادر شد که در بخشی از آن جنگ افغانستان جنگ داخلی خوانده شده و درخواست شده است تا هرچه زودتر میان طرف ها آتش بس به میان آید.

 

گزارشگر حمید صدیقی

 

Trending

خروج از نسخه موبایل