رویداد های اخیر

مسؤلان: قرار است کار عملی پروژه تاپی در آینده نزدیک آغاز شود

Published

on

(Last Updated On: جدی ۷, ۱۴۰۲)

مسؤلان وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که در سفر اخیر هیئت ترکمنستان به ولایت هرات با مقام‌های آن کشور در مورد تطبیق پروژه تاپی گفتگو کرده اند و قرار است به زودی کار عملی آن آغاز شود.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، می‌گوید که برای آغاز این پروژه مشکلات تا حدی حل شده و زمانش خیلی نزدیک شده است که عملاً کارش شروع شود.

در همین حال، مسؤلان در اتاق صنایع و معادن به این باور اند که با تکمیل کار این پروژه، افغانستان ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز برای ده سال و یک میلیارد متر مکعب گاز برای بیست سال دریافت خواهد کرد.

به گفته مسؤلان در این اتاق، علاوه بر آن حدود ۵۰۰ میلیون دالر امریکایی از ترانزیت آن نیز به خزانه حکومت افغانستان افزوده خواهد شد.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق صنایع و معادن، گفت: «در صورتیکه پروژه تاپی عملی شود، از نظر اقتصادی برای افغانستان و سه کشور که دخیل این پروژه هستند، مهم و حیاتی خواهد بود.

آقای پیمان افزود: «در آینده همچنان از این گاز ما می‌توانیم که صنایع وابسته به گاز را به حرکت بیندازیم و تولید انرژی داشته باشیم. واردات گاز ما کاهش خواهد کرد. در کل از نظر اقتصادی درآمدهای خوب نصیب افغانستان خواهد شد.»

خان جان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، همچنان گفته است که این یک پروژه «بزرگ» است و برای هزارها تن زمینه کار مساعد خواهد شد.

از سویی هم، آگاهان اقتصادی به این باور اند که بیش از هر زمان دیگر زمینه تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی در کشور فراهم شده است و باید از فرصت بدست آمده استفاده بیشتر و مؤثر صورت بگیرد.

گفتنی است که خط لوله گاز تاپی یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که از افغانستان و پاکستان به هند امتداد می‌یابد و از این میان، ۷۳۵ کیلومتر آن در افغانستان از ولایات هرات، فراه، هلمند و کندهار به پاکستان می‌گذرد.

هزینه تطبیق این پروژه ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دالر امریکایی برآورد شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل