اخبار ساحوی

مسولیین امنیتی ولسوالی جرم به دلیل غفلت وظیفوی بازداشت شده اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت دفاع ملی میگوی “فرماندهان کندک و تولی ارتش در ولسوالی جرم بدخشان به دلیل غفلت وظیفوی بازداشت و به داد ستانی کل معرفی شده اند.

معاون سخنگوی این وزارت از تعیین کمیسیون برای بررسی این رویداد سخن گفته هشدار میدهد هر فردی که متهم به غفلت وظیفه یی و کم کاری شده باشد به کیفر خواهد رسید. در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر سربریدن سربازان ارتش از سوی طالبان را در ولسوالی جرم بدخشان  جنایت جنگی خوانده، خواستار بازنگری در برنامه های امنیتی از سوی حکومت شده است.

بر بنیاد گزارش ها هنگامی حمله جنگجویان طالب بر پاسگاه های نظامیان افغان در ولسوالی جرم بدخشان شماری از فرماندهان نظامی این ولایت مصروف خوشگذارنی درمحافل شب نشینی بوده اند . وزارت دفاع  نیز میپذیرد که طالبان پس از سربریدن سربازان ارتش و وارد کردن تلفات سنگین به این نیرو مقدار تجهیزات را نیز با خوده برده اند ، اما این وزارت گوشزد میکند افرادی که متهم به کم کاری شوند  به کیفر خواهند رسید.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی میگوید” کمیسیون برای بررسی این رویداد تعیین شده و تاکنون فرماندهان کندک و تولی ارتش به دلیل غفلت وظیفوی بازداشت و داد ستانی کل معرفی شده اند. “

از سوی دیگر برخی منابع در کاخ ریاست جمهوری میگویند که بر اساس تصمیم   شورای امنیت فرمانده پولیس ولایت بدخشان فرمانده کندک و فرمانده 209 قول اردوی شاهین و والی بدخشان از وظایف شان برکنار خواهند شد. کمیسیون حقوق بشر نیز سربریدن بیش از 20 سرباز ارتش در ولسوالی جرم بدخشان را یک عمل وحشیانه خوانده و ان را جنایت جنگی از سوی طالبان میداند.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون حقوق بشر میگوید” این یک عمل وحشیانه و خلاف ارزش های اسلامی و انسانی است و انرا محکوم می کنیم سربریدن سربازان نشانه ای از جنایت جنگی است. “

شماری از اعضای مجلس و اگاهان نظامی نیز مقام های ارشد نظامی به شمول رییس ستاد ارتش را به کم کاری و بی کفایتی متهم کرده خواستار برکناری و به کیفر رساندن انان هستند.

زلمی مجددی عضو مجلس نماینده گان میگوید” این رویداد خود نشان میدهد که فرماندهان نظامی در این ولایت یا با طالبان همکار بوده و یا هم مصروف خوش گذارانی بوده باید اشد مجازات شوند.”

عتیق الله امرخیل اگاه امور نظامی میگوید” حکومت دوسره هیچ اراده ای برای اداره درست جنگ و نظام را ندارد و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد بیشتر بخش های کشور به دست طالبان خواهد افتاد.”

کشتار و سربریدن گروهی نظامیان ارتش در ولسوالی جرم بدخشان  افغانها را سخت نگران ساخته است. هر چند اعضای شورای ولایتی بدخشان از اگاه ساختن مقام های نظامی از چنین حمله سخن میزنند اما  پرسش اینجاست که چرا این فرماندهان اقدامات پیشگیرانه  روی دست نگرفته اند.

گزارش فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل