Connect with us

رویداد های اخیر

مسوولان مکاتب خصوصی: منع تعلیم دختران سبب ایجاد مشکلات اقتصادی شده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۲۳, ۱۴۰۳)

مسوولان مکاتب خصوصی می‌گویند که منع تعلیم دختران بالاتر از صنف ششم، این مکاتب را با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌‌رو کرده است.

به گفته‌ آنان، با منع دختران بالاتر از صنف ششم، نه تنها مکاتب بلکه استادان و چرخه ترانسپورتی نیز دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند.

در همین حال، برخی از دخترانی که از رفتن به مکتب بازمانده‌اند از امارت اسلامی می‌خواهند که با ایجاد یک طرح مناسب دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران باز کند.

الهامه، متعلم می‌گوید: «از مسوولین خواهشمندم که مکاتب و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران باز کنند تا کشور ما پیشرفت و ترقی داشته باشد.»

سحر، متعلم نیز گفت: «خواست من از امارت اسلامی این است که مکاتب بالاتر از صنف ششم را باز کنند.»

با آنکه روزهای محدودی از آغاز سال تعلیمی ۱۴۰۳ می‌گذرد اما تاکنون هیچ چراغ سبزی برای بازگشایی مکاتب به‌روی دختران از سوی امارت اسلامی دیده نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این زمینه گفته است: «بعضی از مشکلات وجود دارد که علت‌های مختلف در بخش‌های تعلیم دارد، در بخش کار خانم‌ها یک کمی محدودیت‌ها وجود دارد که آن هم یا به اساس احکام شریعت است یا هم به اساس موضوعات اقتصادی. حکومت متعهد است که این موضوعات را رفع بسازد.»

پیش از این نیز سازمان عفو بین‌الملل بر بازگشایی فوری مکاتب وپوهنتون‌ها به روی دختران تأکید کرده و خواهان اجازه کار برای زنان افغان شده است.

رویداد های اخیر

یک کمیته مشترک افغانستان و ترکمنستان درمورد تکمیل زودهنگام کار سب استیشن نورالجهاد هرات گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

د افغانستان برشنا شرکت می‌گوید که رهبری این شرکت و هیئت ترکمنستان روز دوشنبه (۱۰ثور) پیرامون تکمیل سازی هرچه زودتر کارهای باقی ماندۀ سب ستیشن نورالجهاد هرات و افتتاح سب ستیشن یادشده صحبت‌های همه جانبه نمودند.

به گقته این ریاست عبدالرحمن رحمانی، رئیس عملیاتی برشنا شرکت در این نشست گفت: «اکنون کارهای سب ستیشن نورالجهاد در حال تکمیل شدن است و قرار است بعد از حل مسایل تخنیکی میان دو طرف سب ستیشن متذکره فعال و به بهره برداری سپرده شود.»

همچنین مراد آرتیکوف، رئیس پروژه‌های جهانی کشور ترکمنستان گفته است که: «کارهای سب ستیشن نورالجهاد با هماهنگی کامل میان دو طرف صورت گرفته و به زودی تکمیل خواهد شد.»

به گفتۀ آقای آرتیکوف، قرار است پروتوکول تجهیزات و سایر موردهای تخنیکی طی روزهای آینده از سوی دو طرف تأئید و نهایی شود.

د افغانستان برشنا شرکت می‌گوید که با افتتاح پروژه ، میزان برق وارداتی ترکمنستان به هرات افزایش یافته و هزارن مشترک در این ولایت از انرژی برق مستفید خواهند شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سفارت ایران در کابل اعلام کرده که آماده همکاری با امارت اسلامی برای مبارزه با تروریزم است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

سفارت ایران در کابل روز دوشنبه (۱۰ثور) پس حمله مسلحانه در ولایت هرات اعلام کرده است که آماده همکاری با امارت اسلامی برای مبارزه با تروریزم است.

این واکنش پس از حمله مسلحانه به مسجد شیعیان در ولایت هرات ابراز شده است، که سفارت ایران آن را به عنوان «حادثه تروریستی» خوانده و به شدت محکوم کرده است.

در اعلامیه این سفارت آمده است که ایران خواهان شناسایی و مجازات عاملان «این جنایت» است.

این سفارت افزوده است که ایران آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با امارت اسلامی در زمینه مبارزه با تروریزم اعلام می‌دارد.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که شب گذشته (دوشنبه شب، ۱۰ثور) در ولایت هرات در منطقه شهرک ولسوالی گذره، یک فرد مسلح ناشناس با کلاشینکوف به سمت نمازگزاران مسجد تیراندازی کرده که در نتیجه آن ۶ فرد ملکی جان باخته و یک تن دیگر نیز زخم برداشته است.

آقای قانع در ادامه افزوده است که جزئیات این حادثه بعداً شریک خواهد شد.

تاکنون هیچ گروهی یا شخصی مسوولیت این رودیداد را بر عهده نه گرفته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار معاون اداری رئیس الوزرا با سفیر چین در کابل  

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

ژاو شینگ، سفیر چین برای افغانستان در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرا روابط دو کشور را در سطح منطقه بی‌نظیر خواند و گفت، چین خواهان گسترش هرچه بیشتر این روابط در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

آقای شینگ افزود، برای تحکیم هرچه بیشتر روابط دو کشور، چین بورسیه‌های تحصیلی را به محصلان افغان فراهم کرده و نیز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را برای ارتقای ظرفیت افغان‌ها برگزار می‌کند.

سفیر چین همچنان در کنار ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در کشور از کمک ۱۰۰ هزار دالری کشورش با سیلاب‌زدگان خبر داد.

در همین‌حال، آقای حنفی در این دیدار روابط دو کشور را تاریخی توصیف نموده و بر گسترش هرچه بیشتر این روابط تأکید کرد.

معاون اداری ریاست‌الوزرا همچنان با قدردانی از موقف چین در قبال امارت اسلامی در مجامع بین‌المللی گفت، امارت اسلامی از سیاست چین واحد و پروژه‌های اقتصادی این کشور مانند یک کمربند و یک راه حمایت می‌کند.

آقای حنفی افزود، امارت اسلامی خواهان روابط نیک با تمام کشورها بوده و به هیچ کسی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را نمی‌دهد و نیز از سایر کشورها توقع دارد تا براساس احترام متقابل با افغانستان رفتار کنند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!