رویداد های اخیر

مسوولان مکاتب خصوصی: منع تعلیم دختران سبب ایجاد مشکلات اقتصادی شده است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۳, ۱۴۰۳)

مسوولان مکاتب خصوصی می‌گویند که منع تعلیم دختران بالاتر از صنف ششم، این مکاتب را با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌‌رو کرده است.

به گفته‌ آنان، با منع دختران بالاتر از صنف ششم، نه تنها مکاتب بلکه استادان و چرخه ترانسپورتی نیز دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند.

در همین حال، برخی از دخترانی که از رفتن به مکتب بازمانده‌اند از امارت اسلامی می‌خواهند که با ایجاد یک طرح مناسب دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران باز کند.

الهامه، متعلم می‌گوید: «از مسوولین خواهشمندم که مکاتب و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران باز کنند تا کشور ما پیشرفت و ترقی داشته باشد.»

سحر، متعلم نیز گفت: «خواست من از امارت اسلامی این است که مکاتب بالاتر از صنف ششم را باز کنند.»

با آنکه روزهای محدودی از آغاز سال تعلیمی ۱۴۰۳ می‌گذرد اما تاکنون هیچ چراغ سبزی برای بازگشایی مکاتب به‌روی دختران از سوی امارت اسلامی دیده نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این زمینه گفته است: «بعضی از مشکلات وجود دارد که علت‌های مختلف در بخش‌های تعلیم دارد، در بخش کار خانم‌ها یک کمی محدودیت‌ها وجود دارد که آن هم یا به اساس احکام شریعت است یا هم به اساس موضوعات اقتصادی. حکومت متعهد است که این موضوعات را رفع بسازد.»

پیش از این نیز سازمان عفو بین‌الملل بر بازگشایی فوری مکاتب وپوهنتون‌ها به روی دختران تأکید کرده و خواهان اجازه کار برای زنان افغان شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل