رویداد های اخیر

مسوولان: ۱۴۹ نوع حیوان در افغانستان در خطر انقراض قرار دارند

Published

on

Photo: Social Media
(Last Updated On: جوزا ۱, ۱۴۰۰)

اداره محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان  میگوید که زندگی ۱۴۹ نوع حیوان در افغانستان با تهدید رو به رو است.

مسوولان در این اداره با گرامیداشت از روز جهانی تنوع حیات می‌گویند که جنگ، تغییر اقلیم، قاچاق و شکار بی رویه حیوانات از کلیدی ترین تهدید در برابر حیات وحش در افغانستان است.

عزت الله صدیقی معین مسلکی اداره ملی حفاظت محیط زیست میگوید: “افغانستان انواع مختلف حیوانات دارد تغییر اقلیم، قاچاق، شکار و  جنگ بیشترین آسیب پذیری را بر حیات وحش و نباتات افغانستان وارد کرده است.”

هر چند ۱.۹ میلیون هکتار زمین از جغرافیای افغانستان را جنگلات احتوا کرده است اما جنگ زمینه زندگی  و بود و باش را برای گونه های مختلف حیوانات با چالش عمده ای روبرو کرده است؛ گونه هایی که در تهدید نابودی قرار دارند و کار چندانی برای حفاظت آنان تا کنون صورت نگرفته است.

در همین حال بسیاری از آگاهان به این باور اند  که همه ساله آمار تکراری از حیات وحش در افغانستان منتشر می شود که نگران کننده است.

قاسم حیدری معین پالیسی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث میگوید: “هر شلیک گوله و صدای انفجار و انتحار سبب شده که بیشتر پرندگان به کشورهای که دارای جنگلات باز اند، مهاجر شوند.”

اما نهادهای مسوول می گویند تلاش جریان دارد تا  گونه‌ها چه گیاهی و چه حیوانی، در معرض نابودی مصوون باقی بمانند و وصنعت گردشگری و سرمایه گذاری ها در این زمینه رونق پیدا کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل