اخبار ساحوی

معادن لاجورد بدخشان دومین منبع بزرگ عایداتی طالبان می باشد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

استخراج معادن لاجورد به دومین منابع عایداتی طالبان بدل شده است .

اخیرا” سازمان نظارتی گلوبل ویتنس (شاهد جهانی) یافته های تازه اش را در مورد معادن افغانستان نشر کرده است.

این گزارشنشان میدهد که ثروت معدن های افغانستان در شعله ور کردن منازعه درازمدت این کشور کمک کرده و گروه‌های ضدحکومتی به شمول طالبان سالانه تا 20 میلیون دالر از اخراج غیرقانونی این معادن سود می‌برند.

همچنان این سازمان می گوید که بیشترین معادن لاجورد در بدخشان وجود دارد که بر اثر رقابت خشونت‌ بار میان زورمندان محلی، وکلای شورا و طالبان بر سر کنترول این معادن این ولایت به شدت بی‌ثبات شده است.

رییس بخش افغانستان این سازمان در گفتگوی ویژه با آریانا نیوز گفته است که بدخشان نمادی از وضعیت سراسر افغانستان است و استخراج غیرقانونی معادن بعد از مواد مخدر به دومین منبع بزرگ عایداتی طالبان تبدیل شده است.

ستیفن کارتر رییس بخش افغانستان گلوبل ویتنس میگوید: “گروپ های مسلح از هر جانب هستند، از جانب دولت، از جانب طالبان و گروپ های دیگری که غیر مسئول هستند”.

گلوبل ویتنس گفته است که اگر منابع معدنی افغانستان به صورت مناسب استخراج گردد می‌تواند عاید سالانه دولت را دو میلیارد دالر افزایش دهد.

آقای ستیفن میگوید: “اصلا” فایده این سنگ های گران قیمت به دست افراد شخصی و زورمندان مسلح می افتد و این نه تنها از دست دادن یک فرصت است، بلکه یک زهری است که میتواند گروپ های مسلح را در افغانستان تقویت ببخشد و دولت را ضعیف بسازد”.

در همین حال برخی از سرمایه گذاران سنگ لاجورد می گویند: وضعیت بازار فروش لاجورد در داخل با چالش رو به رو است .

محمد اکبر یکی از سرمایه گذاران سنگ لاجورد در صحبت با آریانانیوز می گوید: “سرمایه ما گم شد، مکمل زنده گی ما بخاطر لاجورد گم شد، یک چیز را که قاچاق اعلام کنند آیا کسی میخرد”.

همچنان این سازمان علاوه کرده است که گروه‌های مسلح از لاجورد افغانستان در سال ۲۰۱۴میلادی 9.19میلیون دالر درآمد داشته اند.

“شاهد جهانی” همچنین گفته است که معادن لاجورد بدخشان به «اولویت استراتژیک» برای حامیان گروه خودخوانده “دولت اسلامی” یا داعش تبدیل شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل