اخبار ساحوی

معاون اول ریاست جمهوری مخالفان مسلح را هشدار به مرگ داد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

معاون اول ریاست جمهوری آقای جنرال عبدالرشید دوستم به مخالفان مسلح هشدار می دهد که در هر جایی که باشند مورد هدف قرار خواهند گرفت و از بین برده خواهند شد.

وی دلیل افزایش حملات انتحاری را ضعف استخباراتی می داند.

با این حال شماری از آگاهان نظامی به این باور اند که مخالفت شماری از کشور های همسایه با قرار داد امنیتی افغانستان و امریکا و جنجال های درون حکومتی باعث افزایش نا امنی شده است.

آقای دوستم تاکید دارد که این حملات جنگ استخباراتی است و نیرو های امنیتی افغان نیز ضعف استخباراتی دارند.

ما و شما شاهد هستیم که یک دهه قبل نیروی های پنج هزار نفر خودم مخالفان مسلح دولت و نیرو های القاعده را که تعداد شان به چهل و پنج هزار میرسید شکست دادند من اطمئینان میدهم بعد از ایجاد کابینه جدید باز میخواهیم تامین امنیت در کل کشور کنیم این سخنان را معاون اول کشور در محل حمله انتحاری صبح امروز اظهار داشت.

با این حال شماری از آگاهان به این باور اند که ضعف استخباراتی در نیرو های امنیتی کشور و همچنان اختلافات درون حکومتی از زمان برگزاری انتخابات، زمینه فعالیت را به مخالفان مسلح دولت مساعد ساخته است.

آگاه امور نظامی جاوید کوهستانی میگوید که عوامل متعدد در عقب چنین حملات خونین وجود دارد یکی ان اختلافات دورنی برخاسته از انتخابات گذشته است و دوم اینکه دولت تا هنوز نتوانسته که کابینه جدید را ایجاد نمائید این امر نیز سبب شده است که دستگاه دولتی به خوبی کار نکند و عامل دیگر ان دستگاه های استخباراتی کشور های همسایه اند که استفاده بیشتر از اوضاع را میکنند.

از سویی هم برخی از اعضای مجلس نماینده گان به این باور اند که مخالفت برخی از کشور های همسایه با امضای قرار داد امنیتی کابل و واشنگتن، باعث شده است تا این کشورها حملاتی را در افغانستان سازماندهی کنند.

عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده گان صالح محمد صالح میگوید با امضای توافقنامه امنیتی کشور های همسایه دیگر امید بدست اوردن افغانستان را از دست داده اند و در سدد ناآرام ساختن اوضاع امنیتی درین کشور اند.

با این همه دیده شود که هشدار معاون اول ریاست جمهوری برای از بین بردن مخالفان مسلح دولت و تقویه بخش های استخبارتی، برای جلوگیری از چنین حملات چه زمانی تحقیق خواهد یافت.

Trending

خروج از نسخه موبایل