رویداد های اخیر

معاون سرمنشی سازمان ملل منتظر خط و نشان امارت اسلامی برای کار زنان در سازمان‌های بین‌المللی

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۱, ۱۴۰۱)

معاون سرمنشی سازمان ملل در امور هماهنگی کمک‌های بشری می‌گوید حکومت سرپرست افغانستان روی طرحی کار می‌کند که بر بنیاد آن زنان ودختران دوباره به کار و تحصیل بر خواهند گشت.

مارتین گریفیتس که پس ازسفر یک هفته‌ای اش به نیویارک برگشته است می‌گوید، انتقاد ومجازات برای تغییر رفتارمقام‌های حاکم در افغانستان موثر نیست.

او می‌گوید، طرفدار ترک سازمان‌های بین‌المللی از افغانستان نیست و از امارت اسلامی می‌خواهد اگر زنان را به کار بر نمی‌گردانند معافیت بیشتری برای کارمندان زن درسازمان‌های کمک رسان قایل شوند.

معاون منشی عمومی سازمان ملل در امورهماهنگی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان می‌گوید، منتظر فهرستی از ستورالعمل‌های مقام‌های امارت اسلامی است تا به زنان اجازه کار در بخش‌‌های بشردوستانه را بدهند.

مارتین گریفیتس، معاون منشی عمومی سازمان ملل در امورهماهنگی کمک‌های بشردوستانه گفت:«من کسی هستم که دوست ندارم حدس وگمان کنم. می‌بینیم که آیا طالبان (امارت اسلامی افغانستان) این که گفته اند روی طرحی برای آموزش وکار زنان و دختران کار می‌کنند واقعیت پیدا می‎کند یانه؟. دیده شود چه فضایی برای نقش اساسی و محوری زنان در عملیات‌های بشردوستانه ترسیم می‌شود، ولی ما پیام خود را با تمام صراحت به آنها رساندیم و آن این که زنان در بخش کمک‌های بشردوستانه نقش اساسی دارند. ما می‌خواهیم دوباره به آنها اجازه کار و تحصیل داده شود.»

رییس موسسه پاملرنه می‌گوید، اگرحکومت سرپرست استثنائات بیشتر را برای ادامه فعالیت زنان در سازمان‌های غیرحکومتی قایل نشوند،‌ چنین وضعیت ”ممکن ضربهٔ‌ مرگبار” برای بسیاری از برنامه‌های حیاتی بشردوستانه در افغانستان باشد.

سوفیا اسپریچمن سینیرو، رییس عمومی موسسه پاملرنه گفت:«سازمان‌های غیرحکومتی بین‌المللی ۷۰ در صد کمک‌های بشری را درافغانستان فراهم می‌کنند و کارمندان زن کمک‌های نجات بخش را برای سایر زنان فراهم می‌کنند، ممنوعیت کار آنان در این سازمان‌ها به قیمت جان مردم تمام‌ می‌شود، سازمان‌های کمک رسان بین‌المللی بدون سهم گیری زنان نمی‌توانند خدمات را برای میلیون‌ها زن و کودک نیازمند در افغانستان فراهم کنند.»

عمر عبدی، رییس صندوق اطفال ملل متحد می‌گوید، افغانستان بدون آموزش دختران آینده روشنی ندارد.

عمرعبدی، رییس صندوق اطفال ملل متحد می‌گوید که:«درباره بازگشایی مکاتب متوسطه ولیسه دختران ونیز بازگشایی مجدد پوهنتون‌ها با مقامات طالبان (امارت اسلامی افغانستان) صحبت شد مطمینا بدون ادامه آموزش وتحصیل؛ هیچ امیدی برای آینده بهتر برای دختران و زنان افغانستان وجود ندارد.»

امارت اسلامی در ۲۴ دسامبرسال گذشته میلادی زنان را از ادامه کار با سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرد. به دنبال این فرمان، سازمان‌های غیرحکومتی بین‌المللی عمده فعالیت‌های خود را درافغانستان تعلیق کردند.

Trending

خروج از نسخه موبایل