رویداد های اخیر

معاون سرمنشی ملل متحد: امیدواری برای رفع محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان وجود دارد

Published

on

(Last Updated On: دلو ۸, ۱۴۰۱)

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید، پس ازدیدار و گفتگو با مقامهای امارت اسلامی در افغانستان برای برداشته شدن ممنوعیت‌ها در رابطه به کار وتحصیل زنان و دختران، امیدوار شده است.

امینه محمد در گفتگو با «سی ان ان» تصریح کرده است که نظریات موافق زیادی به کار و تحصیل زنان و دختران در ساختار سیاسی امارت اسلامی وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا امیدواری برای برداشتن ممنوعیت ها ومحدویت ها بر کار وتحصیل زنان ودختران وجود دارد، گفت: «بلی وجود دارد. هرچند مشکلات وجود دارد اما وضعیت قابل تحمل است. با توجه به گفتگوهای که من با طالبان (امارت اسلامی) داشتم بلی این امیدواری وجود دارد. هرچند تغییر در تصمیم سطح رهبری غیرقابل پیش بینی است اما با توجه به نظریات مختلفی که در بین طالبان (امارت اسلامی) وجود دارد بلی احتمال اینکه زنان ودختران بتوانند به تحصیل وکار برگردند وجود دارد. شما می‌دانید که مسئله به رسمیت شناختن طالبان (امارت اسلامی) وکمک‌های بشری مسائل خیلی مهم هستند که به عنوان وسیله فشار از آن می شود استفاده کرد.»

سیما بحوث، مقام ارشد دیگر سازمان ملل متحد که خانم امینه را در سفرش به افغانستان همراهی می‌کرد گفت یکی از مسائلی را که مقام های امارت اسلامی از دلایل بستن مکاتب و پوهنتون‌ها عنوان کرده اند، برداشتن موارد غربی و افزودن موارد شرعی واسلامی در نصاب درسی مکاتب است که با ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی و افغانی مطابقت داشته باشد.

سیما بحوث، رییس اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد گفت: «زمانی که در باره تجدید نظر در فرمان صحبت کردیم، طالبان (امارت اسلامی) گفتند به وقت نیاز دارند. آنها گفتند فرمان موارد حاشیه هم دارد. زمانی که ما درباره این موارد پرسیدیم آنها گفتند که ما نیاز داریم تا زیرساخت ها ایجاد شود، مکاتب ساخته شوند، معلمین بیشتراستخدام شوند، اصول وبرنامه درسی تغییر کند وموارد غربی از آن دور شود وموضوعات اسلامی و مربوط به فرهنگ وارزش اسلامی وافغانی در آن گنجانیده شود.»

همزمان قراراست شورای امنیت ملل متحد نشستی غیرعلنی را روز دوشنبه درمورد وضعیت افغانستان برگزار کند.

استیفن دوجارک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد گفت: «روز دوشنبه، مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک اضطراری، رییس و مدیرعامل صندوق حمایت ازکودکان، معاون مدیر اجرایی یونیسف و رییس پاملرنه در نشست شورای امنیت اشتراک خواهند داشت تا درمورد نتایج سفر اخیر شان به افغانستان به اعضای شورای امنیت معلومات ارائه کنند. آنها نخست به اظهارات هیئت سازمان ملل متحد گوش خواهند داد سپس اعضای شورا درمورد وضعیت افغانستان رایزنی خواهند کرد.»

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد ناوقت روز جمعه با برگزاری نشستی در عقب درهای بسته٬ وضعیت افغانستان را به بحث گرفته اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل