رویداد های اخیر

مقامات امریکایی گزارش سازمان ملل در مورد افزایش فعالیت‌های گروهای ترورستی در افغانستان را تایید نکردند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۵, ۱۴۰۲)

بخش دری صدای امریکا به تازه‌گی گزارش داده است که شماری از مقامات امریکایی گزارش سازمان ملل متحد در مورد افزایش فعالیت‌ گروه‌های تروریستی مانند شبکه القاعده و گروه داعش در افغانستان را تایید نکرده و می‌گویند شواهدی را مشاهده نکرده‌اند که یافته‌های سازمان ملل را تایید کند.

دراین گزارش آمده است که گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش اخیر‌ خود گفته است که گروه‌های تروریستی در افغانستان در مقایسه با گذشته از آزادی عمل بیشتری برخوردارند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

یک مقام امریکایی به شرط فاش نشدن نامش به صدای امریکا گفته است که :«این معلومات در بخش‌های مختلف با تحلیل‌های جامعهٔ اطلاعاتی ما مطابقت ندارد.»

در گزارش ملل متحد همچنان گفته شده است که القاعده و داعش در ولایات مختلف افغانستان کمپ‌های تعلیمی نیز ایجاد کرده اند.

در گزارش صدای امریکا آمده است که بر اساس ارزیابی‌های ملل متحد ۳۰ تا ۶۰ مقام بلند پایه سازمان القاعده در ولایات قندهار، هلمند، کنر و کابل و در مجموع حدود ۴۰۰ جنگجوی این گروه و ۱۶۰۰ اعضای خانواده‌های آنان در کمپ‌های مختلف تعلیمی در افغانستان حضور دارند.

به همین ترتیب، بر اساس معلومات ملل متحد، شاخهٔ خراسان داعش ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ عضو در افغانستان داشته و در حداقل ۱۳ ولایت افغانستان کمپ‌ و پناهگا دارند.

یک مقام ارشد امریکایی در این مورد صریحتر صحبت کرده و به صدای آمریکا گفته است :«تخمین‌ها در مورد شمار اعضای القاعده و داعش در گزارش ملل متحد در مقایسه با معلومات جامعهٔ اطلاعاتی امریکا و تخمین‌های شرکا و متحدین ما» بی نظم و پراکنده است.

این مقام ارشد امریکایی همچنین گفت که :«بر اساس ارزیابی‌های ایالات متحده، کمتر از ۱۲ عضو عمدهٔ القاعده در حال حاضر در افغانستان حضور دارند و پس از آن که امریکا ایمن الظواهری، رهبر القاعده، را در کابل کشت، هیچ رهبر عمده این سازمان در افغانستان حضور ندارد.»

او گفت که القاعده حضورش را پس از بیرون رفتن امریکا در آگست ۲۰۲۱ در افغانستان احیا نکرده است و به نظر نمی‌رسد که این سازمان در افغانستان کمپ‌های آموزشی ایجاد کرده باشد.

دراین گزارش همچنان آمده است که ایالات متحده همچنان اطلاعات برخی از اعضای ملل متحد در مورد اینکه سیف العدل، رهبر القاعده، پایگاهش در ایران را ترک کرده و در سال ۲۰۲۲ از افغانستان دیدار کرده بود، رد کرده است. حداقل یک عضو ملل متحد گفته است که العدل در حال حاضر در افغانستان مستقر است.

این مقام امریکایی گفته است که شاخهٔ خراسان داعش در طول دو سال گذشته نتوانسته‌ است هدف‌اش که حمله به ایالات متحده است را بر آورده کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل