رویداد های اخیر

مقام‌های ازبکستان: خط آهن “ترانس افغان” تا پنج سال آینده تکمیل می‌شود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

چوریف جاسور، معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان روز سه شنبه (۴اسد) در بیانیه ای گفت که خط آهن ترمز – مزار شریف – کابل – پشاور طی پنج سال تکمیل خواهد شد و بررسی‌ها از اوایل ماه آینده انجام خواهد شد.

جاسور در بیانیه‌ای که در نشست این هفته درباره افغانستان در تاشکند برگزار شد، گفت:”بررسی‌ها در اوایل ماه آگست آغاز خواهد شد و تا اوایل سپتامبر تکمیل خواهد شد.”

وی گفت:” پس از تکمیل بررسی، مطالعات امکان سنجی پروژه انجام می‌شود تا داوطلبی انتخاب شرکت طرف قرارداد انتخاب شود.

پیش بینی می شود این خط راه آهن ۷۶۰ کیلومتر را طی کند، ۳۳ پل راه آهن و ۳ ایستگاه داشته باشد.

بودجه تخمینی برای ساخت خط آهن ترانس افغانستان ۴.۸ میلیارد دالر است.

به نقل از آسیا پلاس که پروژه راه آهن ترانس-افغان در حال افزایش است زیرا ازبکستان به دنبال دسترسی به بنادر دریایی کراچی، گوادر و قاسم پاکستان است، به عنوان بخشی از تلاش تاشکند برای تنوع بخشیدن به مسیرهای عرضه خود و افزایش حجم تجارت اروپا و آسیا.

ازبکستان قبلاً یک خط ریلی ۷۵ کیلومتری ایجاد کرده است که حیرتان را در مرز ازبکستان و افغانستان به شهر مزارشریف در شمال افغانستان وصل می کند، اما هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. در عوض، بیشتر محموله‌های ریلی از ازبکستان به افغانستان به حمل و نقل جاده‌ای نزدیک مرز ترمز یا حیرتان منتقل می‌شود.

پروژه راه آهن ترانس-افغان که ابتدا در دسامبر ۲۰۱۸ توسط ازبکستان پیشنهاد شد، با هدف گسترش شبکه ریلی افغانستان از مزار شریف به کابل و سپس به ولایت جلال آباد، جایی که خط آهن از مرز تورخم عبور کرده و از طریق پشاور وارد پاکستان می شود، است. پس از ورود به پاکستان، کالاها برای اتصال به سیستم ریلی پاکستان تخلیه می‌شوند و از آنجا در نهایت به بندرهای کراچی، گوادر و قاسم پاکستان می‌روند.

Trending

خروج از نسخه موبایل