تجارت

مقام‌ها: امارت اسلامی به معاهده آب با ایران متعهد است

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۴, ۱۴۰۰)

امارت اسلامی افغانستان میگوید که با معاهده سال ۱۳۵۱ برای مدیریت آب حوزه دریای هیرمند کاملا موافق است.

موضوع آب از دریای هیرمند به ایران مدتی است که مطرح بوده و گفته می‌شود که سالانه چندین برابر بیشتر از میزانی که توافق شده به ایران سرازیر می‌شود.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، در این باره گفت:” ما به آن معاهده متعهد استیم که در سال ۱۳۵۱ میان افغانستان و ایران عقد شده است و تلاش میکنیم که جریان  آن نیز همان طوری که توافق شده است ادامه بدهیم.”

اعضای سکتور خصوصی توافق قبلی با ایران را ظالمانه خوانده و گفته که در ۲۵ سال گذشته در افغانستان جنگ بوده، مدیریت آب مشکل بود و سالانه حدود سه میلیارد متر مکعب آب از دریای هیرمند به ایران سرازیر میشد.

خانجان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه گذاری، در این باره گفت:” از نظر اقتصادی مدیریت آب حوزه هلمند بسیار مهم است و  امارت اسلامی افغانستان باید برای خود کفایی مدیریت آب را در نظر بگیرد.”

کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که طرف افغانستان باید در قرارداد آب خود با ایران تجدید نظر کند و در راستای نیازهای کنونی افغانستان حرکت کند.

تاج محمد تلاش، آگاه اقتصادی، در این باره گفت:” در سال ۱۳۵۱ که کدام توافق شده بود بر اساس نیازهای آن زمان بود، حالا افغانستان به آبهای بیشتر نیاز دارد و دیگر این که به ایران آب زیاد سرازیر شده است، همه باید محاسبه شود.”

کارشناسان اقتصادی باور دارند که اگر امارت اسلامی افغانستان بتواند آب کشور را مدیریت کند، تنها مدیریت آب می تواند کشور را از بحران اقتصادی خارج کند.

دولت‌های افغانستان و ایران در اواخر سال ۱۳۵۱ در زمان موسی شفیق، صدراعظم سابق، توافقنامه‌ را برای توزیع آب هیرمند امضا کردند که بر اساس آن افغانستان باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب به ایران تامین کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل