تجارت

مقام‌ها: هرات ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید میکند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲۲, ۱۳۹۹)

بشیراحمد احمدی، سرپرست ریاست زراعت هرات امروز پنج شنبه (۲۲عقرب) در جریان بازدید از ششمین جشنواره گل زعفران در هرات گفته است که ولایت هرات ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید میکند.

آقای احمدی با اشاره به دستآوردهای این اداره در سال جاری گفته است که:”هشت هزار هکتار زمین در هرات، زیر کشت زعفران قرار دارد که باعث اشتغالزایی خانواده‌ها در این ولایت شده است.»

آقای احمدی افزود: هرات به عنوان مرکز زعفران کشور توانسته این نبات را نه تنها به عنوان کشت بدیل بلکه به عنوان نبات استراتیژک اقتصادی و اشتغالزا معرفی کند.

وی در ادامه گفته است که :” هرات ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید میکند که این میزان، بیشتر از ۲۰ تن تولید زعفران است.”

به گفته‌ی مقام‌ها در ولایت هرات، در راستای تولید و پروسس زعفران، ۴۲ انجمن و بیش از ۵۳ شرکت فعالیت دارند و در قسمت اشتغالزایی دراین ولایت ۲۰ هزار خانواده مشغول کار در سکتور زعفران اند.

از سوی دیگر بشیراحمد رشیدی، مسوول اتحادیه زعفرانکاران افغانستان با اظهار خرسندی از رشد این نبات بینالمللی در سطح کشور و جذب دهقانان به این نبات ارزشمند، خواهان همکاری مسوولان محلی و نهادهای زیربط در قسمت کنترل و نظارت، بر واردات زعفران شد.

آقای رشیدی میگوید که در حال حاضر یک کیلو زعفران خالص در بازار هرات، بلندترین ۴۰ هزار و پایینترین ۳۰ هزار افغانی به فروش میرسد.

در همین حال، شماری از زعفران کاران که گلهای زعفرانشان را در این جشنواره به نمایش گذاشته‌اند، از افزایش حاصلات زعفران ابراز خرسندی میکنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل