رویداد های اخیر

مقام هسپانیه‌ای: اگر افغانستان خشخاش نکارد، هزاران نفر در اروپا می‌میرند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۶, ۱۴۰۲)

روزنامه «ال پاییس» چاپ هسپانیه گزارش داده که کاهش کشت خشخاش در افغانستان، زنگ خطر استفاده از مواد مخدر مصنوعی و مضر تر را در اروپا به صدا درآورده است.

مرکز نظارت بر مواد مخدر اروپا هشدار داده است که با کاهش کشت خشخاش در افغانستان، مصرف‌کنندگان به استفاده از مواد مضر تر مانند مشتقات فنتانیل یا نیتازن رو خواهند آورد.

رامون چاکون، کمیشنر ارشد تحقیقات بارسلونا، شهری در هسپانیه، گفته است که اگر در افغانستان خشخاش کشت نشود، هزاران نفر در اروپا می‌میرند.

او اما تاکید کرده که بر بنیاد اطلاعات رسمی، این سناریو فوراً در اروپا اتفاق نخواهد افتاد.

در همین حال، خوان ویلابی، نماینده حکومت هسپانیه برای طرح ملی مواد مخدر تصریح کرده که هنوز نشانه‌‌ای از موجودیت مواد مخدر مصنوعی در کشورش دیده نشده است.

ویلایی افزوده است: «طالبان (امارت اسلامی) اعلام کردند که کشت تریاک را ممنوع خواهند کرد. ما نمی‌دانستیم که این کار را واقعاً انجام می‌دهند یا فقط نمایش است. اکنون ما اولین هشدارها را داریم که این کار اتفاق می‌افتد.»

بر اساس گزارش سال گذشته سازمان ملل متحد، تولید تریاک در افغانستان، که پیش از این بزرگ‌ترین عرضه کننده تریاک جهان بود، از زمان ممنوعیت کشت مواد مخدر توسط امارت اسلامی ۹۵ درصد کاهش یافته است.

امارت اسلامی تاکید کرده است که مبارزه جدی در برابر کشت و قاچاق مواد مخدر در کشور جریان دارد و کشورها نگران قاچاق مواد مخدر از افغانستان نباشند، بلکه در راستای مبارزه و نیز راه بدیل کشت آن با حکومت و مردم افغانستان همکاری کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل