اخبار ساحوی

مقرره مصوونیت شغلی و جانی خبرنگاران نافذ و لازم الاجراءاست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت اطلاعات و فرهنگ میگویند که این مقرره به مسایل بیمه های جانی، مالی، مصونیت شغلی، ارتقای مسوولیت توجه می کند و آنان را در دستور کار حقوق خبرنگاران قرار میدهد.

مصوونیت شغلی خبرنگاران در ۱۴سال عمرروزنامه نگاری درافغانستان این درشت ترین تیتریست که می توان روی کاستی های بیمه های خبرنگاری زد. خبرنگاران افغانستان که دریک فضای جنگی و خطرناک خبر می سازند و گزارش می گیرند امادر اغلب رسانه های خصوصی مصوونیت و بیمه جانی و شغلی برای این خبرنگاران وجود ندارد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان میگوید که طبق قوانین کار درافغانستان خبرنگاران براساس مقرره مصوونیت شغلی که نافذ است تمام بیمه های جانی و مالی و کاری را دارند.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ سیده مژگان مصطفوی میگوید: “این بالاترین سند تقینی است که برای حمایت از خبرنگاران نافذ است، قانون تطبیق می شود و طبق همان مواردی که قوانین کار در افغانستان وجود دارد خبرنگاران از ترفیع، بیمه جانی، حقوق و تقاعد برخوردار خواهند شد.”

میگویند که باحمایت از رسانه ها و خبرنگاران می توانند این قانون را اجرایی کنند از سوی هم در قانون به کسانی که از آن سرباز می زنند مواجه با قوه های قهریه ذکر شده است.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ سیده مژگان مصطفوی میگوید: “خبرنگاران می توانند این را راه تسهیل کنند تا حقوق شان به دست بیاید این مقرره یک قدرتمند است و اگر کسانی هم از این کار سرباز بزنند، جریمه های نقدی و حکم های قانونی را خواهند کشید.”

این سخن پس از کشته شدن هفت کارمند رسانه از سوی هراس افگنان ابراز می شود از سوی هم فدراسیون ژورنالیستان افغانستان میگویند که در حال آماده کردن لایحه برای چگونه گی پوشش رویدادهای هراس افگنانه و تروریستی اند. گفته می شود این لایحه به زودی به روز خواهد شد.

گزارش از فرحناز فروتن

Trending

خروج از نسخه موبایل