Connect with us

رویداد های اخیر

ملا برادر با سرمایه‌گذاران افغان در ایران دیدار نمود و از آنها خواست به کشور برگردند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۱۷, ۱۴۰۲)

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء طی سفر خود به ایران در کنفرانسی که از سوی سرمایه گذاران افغان مقیم ایران برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی نمود.

ملا برادر حین سخنان خود گفت، در بیست سال گذشته امنیت، سر و مال افغان‌ها به ویژه تجاران و سرمایه گذاران ملی امن نبود، اما خوشبختانه با آمدن امارت اسلامی امنیت برقرار گردیده و اکنون در فضای مصؤن به فعالیت های خود ادامه میدهند.

به گفته محترم ملا برادر وضعیت اقتصادی کشور که با رویکار آمدن امارت اسلامی با چالش جدی مواجه بود، اکنون در جهت ثبات قدم برداشته است، امور بازسازی زیربناها آغاز گردیده، صادرات توسعه یافته، جهت سرمایه گذاری آسان و مثمر سیستم از فساد و بیروکراسی پاک گردیده و در کشور زمینه خوبی سرمایه گذاری مساعد گردیده است.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء در کنفرانسی که از سوی سرمایه گذاران افغان مقیم ایران ترتیب گردیده بود، گفت که اکنون برق مورد نیاز برای صنعت در افغانستان فراهم شده و تلاش برای وسعت هرچه بیشتر تولید برق و تکمیل پروژه‌های ناتکمیل آن ادامه دارد.

همچنان به گفته وی، پارک‌های صنعتی توسعه یافته، مالیات بر مواد خام کاهش داده شده و بازسازی شاهراه‌ها به منظور توسعه تجارت آغاز شده است که نمونه‌ای بارز آن بازسازی شاهراه های کابل – کندهار و سالنگ‌ها و احداث سایر پروژه‌های مربوط به شبکه خط آهن می‌باشد.

وی دراین باره گفت: «با بازسازی این راه‌ها تجارت رشد می‌کند و تسهیلات زیادی در انتقال و ترانزیت اموال از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی فراهم می‌شود.»

ملا برادر همچنان گفته است که به منظور حمایت از تولیدات داخلی، مالیات بر آن وارداتی بلند رفته که ما در داخل کشور تولید آن را داریم و نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور راه اندازی گردیده است.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء در جریان سخنان خود گفت که با آمدن امنیت در افغانستان، نه تنها افغان‌ها، بلکه برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شده است که نمونه بارز آن مشارکت سرمایه گذاران افغان با سرمایه گذاران ترکی، ایرانی، عربی، بریتانوی و سایر شرکت ها در جهت بدست آوردن قرارداد های استخراج معادن مختلف و سرمایه گذاری می‌باشد.

ملا برادر افزود: «برای اینکه سرمایه گذاران در ادارات حکومتی سرگردان نشوند و با بیروکراسی اداری مواجه نشوند، کمیته‌ای قوی متشکل از تمامی وزارتخانه‌ها و ادارات زیر چتر معاونیت اقتصادی  ریاست الوزراء ایجاد شده است تا در زمان واحد در همه اداره‌ها به امور سرمایه گذاری رسیده‌گی صورت گیرد و به سرعت کارهای آنها پیش برود.»

وی می‌گوید با روی کار آمدن امارت اسلامی، اقدامات جدی جهت مقابله با تهدیدات امنیتی، فساد، کشت مواد مخدر و قاچاق آن در کشور صورت گرفته و به جای کشت خشخاش، کشت گندم، پنبه و سایر محصولات زراعتی در اولویت قرار داده شده است.

ملا برادر گفت: «سرمایه گذاری در عرصه مواد اولیه خوراکی، تولید ادویه با کیفیت، انرژی، معادن، زراعت، ترانسپورت، زیربنا‌ها، مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، صحت و سایر بخش‌ها نیاز این کشور است که برادران ثروتمند ما باید به آن اولویت دهند.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء افزود که افغانستان خانه‌ای همه افغان‌ها فارغ از تعصبات قومی، سمتی و زبانی است و همه مسئولیت آبادی آن را دارند، «بیایید این خانه را مشترکاً آباد نماییم و مردم را از این حالت ناگوار و از احتیاج بیگانه گان نجات دهیم.»

ملا برادر افزود: «از تمامی کادرها، تجار ملی، صنعتکاران و سرمایه گذاران افغان مقیم ایران و سایر نقاط جهان می‌خواهم که بیایند و در بخش‌های مختلف کشور خود مانند معادن، زراعت، تولید برق، اعمار بندها، ترانسپورت، صنعت و سایر بخش های مشابه، سرمایه گذاری نمایند و با هموطنان خود یک جا برای آبادی کشور شان کار نمایند. ما کشور خود را  خود ما می‌سازیم و این جای شکر است که خداوند کشوری غنی در سطح منطقه به ما داده است.»

وی بار دیگر از سرمایه گذاران مقیم ایران و سرمایه گذاران افغان مقیم سایر کشورهای جهان خواست تا بیایند و در کشور خود سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: «شما در آغوش این کشور بزرگ شده اید، از آب پاک و هوای گوارای آن استفاده نموده اید، اکنون این سرزمین بالای شما حق دارد، بعد از ۴۰ سال سختی و جنگ از فرصت به وجود آمده از ثروت تان برای آبادی وطن تان استفاده کنید.»

معاون اقتصادی ریاست الوزراء در پایان این نشست گفت که عزت  و سربلندی در خانه خود می‌باشد.

وی دراین باره گفت: «ما و شما همه شاهد هستیم که امروز بر سر پناهجویان افغان در پاکستان چه می‌گذرد، انسان همیشه بیرون از خانه بیگانه می‌باشد، بهتر است که با خانواده و فرزندان خود با عزت به کشور خود بیایند.امارت اسلامی و تمامی افغانها به آن عده از هموطنان ما که روزهای سخت مهاجرت، مسافری و دوری را گذشتانده اند خوش آمدید می‌گویند و تاحد توان از آنها حمایت می‌کنند.»

درهمین حال، ملا عبدالغنی برادر در جریان سفرش به ایران از نمایشگاه تکنالوژی و تخنیک ایران دیدن نمود.

در این نمایشگاه علاوه از معاون اقتصادی ریاست الوزراء، روح‌‌الله دهقانی فیروز آبادی، معاون رئیس جمهور ایران در بخش تکنالوژی و تخنیک و برخی مسؤلین دیگر دو طرف نیز اشتراک داشتند.

دراین نمایشگاه ملا برادر گفت که ایران همسایه خوب افغانستان بوده و در طول تاریخ در بخش‌های مختلف با افغان‌ها همکاری نموده است.

به گفته وی ایران در شرایط دشوار در کنار سایر عرصه‌ها در بخش تکنالوژی  پیشرفت زیادی نموده و «ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که در زمینه تکنالوژی و تخنیک برای محصلین و متعلمین افغان فرصت‌های آموزشی را فراهم سازد تا ما در این عرصه مشکلات موجوده را حل نمائیم.»

به گفته معاون اقتصادی ریاست الوزراء، افغانستان ظرفیت و امکانات خوبی داخلی برای آموزش تخنیکی داشت، اما متأسفانه جنگ چهل ساله این فرصت را در پهلوی سایر عرصه‌ها از افغان‌ها گرفت.

وی افزود که اکنون در افغانستان زمینه خوبی آموزش فراهم گردیده است و مسؤلین امارت اسلامی تلاش می کنند تا در کنار سایر بخش‌ها زمینه پیشرفت تحصیل را در بخش تکنالوژی و تخنیک نیز برای جوانان افغان مساعد کند.

حین بازدید از این نمایشگاه فيروز آبادی، معاون رییس جمهور ایران در بخش تکنالوژی و تخنیک به ملا عبدالغنی برادر اطمینان داد که ایران به افغانستان در بخش تکنالوژی و تخنیک آماده همکاری کامل می‌باشد.

رویداد های اخیر

خلیل‌الرحمان حقانی: دشمنان کوشش می‌کنند افغان‌ها را متفرق سازند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

از هشتم ثور، سی‌ودومین سالگرد پیروزی مجاهدین در برابر نظام کمونیستی تحت حمایت شوروی وقت طی مراسمی با حضور برخی از مسوولان امارت اسلامی در کابل گرامی‌داشت شد.

در این مراسم، سرپرست وزارت مهاجرین گفت که هنوز هم دشمنان افغانستان در کمین هستند و تلاش می‌کنند تا در بین افغان‌ها تفرقه ایجاد کنند.

خلیل‌الرحمان حقانی تأکید کرد که نباید اجازه داد تا بی‌اتفاقی ایجاد و زمینه تخریب نظام فراهم شود.

آقای حقانی تصریح نمود: «حال هم دشمن در کمین نشسته و کوشش می‌کند به این نام و به آن نام در بین ملت تفرقه ایجاد کند.»

مدار علی کریمی بامیانی، معین وزارت شهرسازی و مسکن نیز گفت: «قدرت شکست‌ناپذیری که مدعی بود، یک فصل از تاریخ افغانستان است و این تاریخ باید بی‌طرفانه نوشته شود و تاریخ عبرت است برای کسانی که در آینده زندگی می‌کنند.»

سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف همچنان علاوه کرد که پیروزی در هشتم ثور به دست آمد، اما حفظ نشد.

نور محمد ثاقب تصریح کرد: «پس از شکست دشمنان داخلی و خارجی و پیروزی مجاهدین؛ قتل‌ها، شورش‌ها و فجایع بسیاری رخ داد که نیاز به قیام طالبان شد.»

به گفته‌ او، در این جهاد بسیاری از «طالبان» نیز حضور داشتند.

از سویی هم، شمار دیگری از مسوولان امارت اسلامی در این مراسم گفتند که افغان‌ها متحدانه اشغال را شکست دادند و برای آبادی و دیگر بخش‌های کشور نیز متحدانه کار می‌کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کار عملی سه پروژه سرک‌سازی در کابل آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

کار عملی سه پروژه سرک‌سازی به ارزش حدود یک میلیارد افغانی در شهر کابل آغاز شده است.

این پروژه‌ها امروز (شنبه، ۸ ثور) با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا افتتاح شد.

پروژه های افتتاح شده عبارت اند از: فاز دوم جاده کوتل خیرخانه، بخش اول سرک چهارراهی شهید الی قصبه، و سرک میدان هوایی الی گمرک.

معاون اقتصادی ریاست الوزرا در مراسم افتتاح این پروژه ها گفت که شاروالی کابل برای زیبایی و تنظیم شهر، زیاد تلاش می‌کند و مردم باید در حفاظت از پروژه‌های عام المنفعه با حکومت همکاری کنند.

او به مسوولان شاروالی کابل هدایت داد تا پروژه های مذکور را در زمان تعیین شده و با کیفیت خوب تکمیل نمایند.

قابل یاد آوریست که فاز دوم جاده کوتل خیرخانه ۲.۵ کیلومتر طول و ۶۰ متر عرض دارد. این سرک ۳۶۴ میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد و در مدت ۲۰ ماه تکمیل خواهد شد.

سرک چهارراهی شهید الی قصبه ۱.۸ کیلومتر طول و ۴۵ متر عرض دارد که با هزینه ۱۷۵میلیون افغانی در یک سال ساخته خواهد شد.

سرک چهارراهی میدان هوایی – گمرک ۲.۷ کیلومتر طول و ۶۰ متر عرض دارد که با هزینه ۴۰۷ میلیون افغانی در مدت ۲۰ ماه تکمیل خواهد شد.

این پروژه ها با بودجه شاروالی کابل تطبیق می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزیر دفاع روسیه می‌گوید که تهدید اصلی برای اعضای سازمان همکاری شانگهای از افغانستان سرچشمه می‌گیرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

وزیر دفاع روسیه ادعا کرده است که تهدید اصلی برای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از افغانستان سرچشمه می گیرد، زیرا گروه‌های تروریستی بین المللی به‌دلیل وضعیت سیاسی ناپایدار و نامشخص در این کشور پناه می‌گیرند.

به گزارش آناتولی، سرگئی شویگو روز جمعه در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان، گفت که واشنگتن تلاش‌ها را برای اعاده مواضع خود در آسیای مرکزی و جنوبی که پس از خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان از دست داده بود، افزایش داده است.

این مقام ارشد روسی استقرار زیرساخت‌های نظامی امریکا در منطقه را «غیرقابل قبول» خواند و گفت که هدف از این کار باید «تهدید مستقیم برای ثبات در فضای سازمان همکاری شانگهای» تلقی شود.

به گفته وی، امریکا در تلاش است تا برای تسلط خود، سیستم امنیتی جدیدی را در منطقه آسیا-اقیانوسیه تحمیل کند.

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری تهدید ایجاد شود.

در تازه ترین مورد، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع ملی روز پنجشنبه در دیدار با هیاتی از مالیزیا گفت که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فیزیکی ندارد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!