خبرهای تازه

ملا برادر: طالبان صلح می‌خواهند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و فرد شماره دوم آنان طی یک سخنرانی کوتاه در نشست مسکو که به مناسبت صدمین سال‌گرد روابط افغانستان و روسیه در مسکو برگزار شده بود ابراز داشت که آنان صلح می‌خواهند

آقای برادر، می‌گوید که «امارت اسلامی» صلح می‌خواهد اما وی افزود که موانعی اکنون سد راه صلح قرار دارد.

آقای برادر می‌گوید: “از روسیه بخاطر زمینه سازی این نشست تشکری میکنم، طالبان به برقراری صلح متعهد است؛ و به این فکر است که  نخست موانع صلح برداشته شود. یعنی به اشغال افغانستان پایان داده شود.”

درهمین حال چهره‌های سیاسی افغان، که به رهبری حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در این نشست حضور یافتند، برتوافق روی یک آتش‌بس میان طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان تاکید می‌ورزند.

آقای کرزی بیان می‌دارد: “ما مردم افغانستان از تلاش های روسیه برای برقراری صلح قدردانی میکنیم وازین کشورمیخواهیم که دریک نزدیکی با امریکا وچین در صف نخست تلاشهای صلح قرار داشته باشد.”

همچنان سیاسیون افغان از طالبان می‌خواهند که برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان با حکومت و مردم افغانستان متحد شوند. آنان به برداشته شدن گام‌های عملی در زمینه صلح افغانستان در این نشست تاکید می‌ورزند.

از سویی هم، محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح  بر به دست گرفتن مدیرت گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به دست افغان‌ها تاکید می‌ورزد.

این نشست برای دومین روز در مسکو به روز (چهارشنبه، ۸ ثور) ادامه خواهد یافت و انتظار می‌رود  که در پایان این نشست دوطرف با نشر یک اعلامیه مشترک روی گام‌های بعدی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح نیز برنامه ریزی کنند.

در این نشست، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، عطا محمد نور رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی، محمد حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری زیر نام صلح و اعتدال و محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح و نیز یک هییت چهارده نفری طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، اشتراک کرده اند. گفته می‌شود که لطیف بهاند، سفیر افغاستان در مسکو به نماینده‌گی از حکومت افغانستان در این نشست شرکت کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل