خبرهای تازه

ملا عبدالقیوم ذاکر از طالبان خواست تا با دولت افغانستان و کشورهای غربی وارد مذاکره شوند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

ملا عبدالقیوم ذاکر یکی از رهبران گروه طالبان و فرمانده شورای نظامی طالبان از سران این گروه خواسته است که با دولت افغانستان و کشور های غربی وارد مذاکره شوند.

در همین حال ریاست اجرایی کشور می گوید:اگر این گروه ها حاضر به مذاکره باشند از موقف قوی با این ها صحبت خواهد شد، از سوی هم شماری از آگاهان به این باورند که دولت متوجه این باشد که چارچوب قانون اساسی قربانی گفتگو های صلح  بدون نتیجه نشود.

 

به تازگی شبکه تلویزیونی الجزیره خبری را منتشر کرده است که در آن ملا عبدالقیوم ذاکر یکی از رهبران ارشد طالبان پیشنهاد 12ماده ی  را ترتیب و به سران این گروه ارسال کرده  و از آنان خواسته است که در سیاست داخلی و خارجی خود تجدید نظر کنند. وی همچنین مذاکرات رو در رو با رهبران حکومت وحدت ملی  و کشور های غربی را پیشنهاد کرده است، اما دولت افغانستان در مورد این مذاکره چی دیدگاه دارد.

محمد جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان در صحبت با آریانانیوز می گوید: “دولت افغانستان هرنوع سرنخی را برای گفتگو های صلح پیدا کند خوش بین است، ما به این گفتگو ها صادق می باشیم، اگر طالبان حاضر شوند از موقف قوی با آنان صحبت می شود”.

هرچند در بخش دیگری از پیشنهادات ملا عبدالقیوم، خواهان تاسیس نظام اسلامی، ایجاد هماهنگی میان گروه های طالبان و پیشرفت در بخش نظامی طالبان شده است، اما آگاهان ضعف طالبان را در یک دیدگاه می بینند.

محمد عمر عیار یکی از آگاهان سیاسی می گوید:“طالبان شاید دیگر راه بیرون رفت ندارند وهراس پیدا کردند و اینبار به یکبارگی از هرجناح ممکن می خواهند به دولت افغانستان بپیوندند که ما خوش بین هستیم”.

برخی از سناتوران می گویند حکومت افغانستان متوجه دست آورد ها و قانون اساسی افغانستان باشد که در این راه قربانی نشود.

محمد آصف صدیقی عضو مجلس سنای افغانستان می گوید: “ما مردم ودولت افغانستان تلاش بیشتر به خرج بدهیم تا طالبان بیشتر به صلح بیایند که در این هم خیر ما است و هم خیر دولت افغانستان، اما رهبران متوجه باشند که قانون اساسی ودست آورد های 14سال گذشته قربانی این گفتگو ها نشود”.

این در حالیست که ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان شاخه ملا اختر محمد منصور به الجزیره گفته است که تاکنون پیشنهادات ملا عبدالقیوم ذاکر را دریافت نکرده اند.

گزارش: علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل