جهان

ملل متحد: اسرائیل بر سر راه کمک‌ها به غزه موانع ایجاد می‌کند

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲, ۱۴۰۲)

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه شد، اما رئیس این سازمان گفت شیوه ای که اسرائیل عملیات نظامی خود را انجام می‌دهد، «موانع بزرگ» را برای توزیع کمک در منطقه ایجاد می‌کند.

به گزارش رویترز، پس از روزها تلاش برای جلوگیری از خطر وتوی ایالات متحده، شورای امنیت روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار «دسترسی محفوظ، بدون مانع و گسترش یافته بشردوستانه» به غزه و «شرایط توقف پایدار» جنگ شد.

مسوده‌های قبلی خواستار پایان فوری جنگ ۱۱ هفته‌ای و کاهش کنترل اسرائیل بر ارسال کمک‌ها بود که امریکا آن را وتو کرد.

امریکا، متحد اصلی اسرائیل، از رای دهی درمورد قطعنامه اخیر خودداری کرد.

واشنگتن بارها از اسرائیل در جنگ علیه حماس پس از حمله هفتم اکتوبر دفاع کرده است. حماس در آن حمله ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۴۰ تن دیگر را اسیر گرفت.

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد گفت که شورای امنیت باید بیشتر بر آزادی اسرا تمرکز می کرد و تمرکز بر «مکانیزم های کمک» غیرضروری است زیرا اسرائیل اجازه «ارائه کمک در مقیاس لازم» را می‌دهد.

حماس گفت که قطعنامه اخیر برای برآوردن نیازهای منطقه «ناکافی» است و درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به «تجاوزات اسرائیل» را نادیده می‌گیرد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگران فلسطین اما از این قطعنامه به عنوان گامی که به «پایان دادن به تجاوز، اطمینان از رسیدن کمک‌ها و حفاظت از مردم فلسطین» کمک می‌کند، استقبال کرد.

ایالات متحده و اسرائیل، که قول داده حماس را نابود کند، با آتش بس مخالف هستند و مدعی اند که این آتش بس به حماس اجازه می‌دهد تا دوباره سازماندهی و مسلح شود.

دولت جو بایدن به طور فزاینده‌ای نسبت به افزایش تلفات و بحران انسانی که با ادامه حملات زمینی و هوایی اسرائیل بدتر شده، انتقاد کرده است.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد، گفت که شیوه اجرای عملیات اسرائیل «موانع عظیمی دربرابر توزیع کمک های بشردوستانه» در غزه ایجاد می کند، جایی که سازمان ملل متحد می‌گوید کمک های موجود تنها ۱۰ در صد نیازها را برآورده می‌کند.

اسرائیل می‌گوید از زمان آغاز جنگ، ۵۴۰۵ موتر کمک‌رسانی حاوی مواد غذایی، آب و تجهیزات طبی وارد غزه شده‌اند.

آخرین ارقام تلفات از سوی وزارت صحت غزه نشان می دهد که ۲۰ هزار و ۵۷ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته و ۵۳ هزار و ۳۲۰ تن دیگر زخمی شده اند. این حملات بخش های عظیمی از غزه را ویران کرده و بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیونی را آواره کرده است.

اسرائیل می‌گوید از زمان آغاز تهاجم زمینی خود در ۲۰ اکتوبر، ۱۴۰ سربازش کشته شده‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل