رویداد های اخیر

ملیحه مالک: افغانستان دیگر در میان کشورهای با بیشترین آمار حملات بر آموزش نیست

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۴, ۱۴۰۲)

رئیس اجرایی برنامه حفاظت از آموزش‌ در شرایط نا امن و منازعه بنیاد «آموزش بالاتر از همه» گفته است که افغانستان دیگر در میان کشورهای با بیشترین آمار حملات مستقیم بر آموزش قرار ندارد، اما در این کشور موانع تازه دربرابر آموزش ایجاد شده است.

ملیحه مالک در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی «حفاظت از آموزش در برابر حملات» گفت: «ماهیت مختل سازی آموزش در افغانستان تغییر کرده است. موانع تازه دربرابر آموزش در افغانستان هنوز مشکل ساز است، اما دیگر در صدر فهرست حملات مستقیم بر آموزش، چه از سوی بازیگران دولتی یا بازیگران غیر دولتی، قرار ندارد.»

بر بنیاد گزارش ائتلاف جهانی حفاظت از آموزش در برابر حملات، در سال گذشته بیش از سه هزار حمله بر آموزش در کشورهای مختلف صورت گرفت که افزایش ۱۷ درصدی را نسبت به سال قبلی نشان می‌دهد.

رابرت جنکینز، رئیس بخش آموزش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد گفت که ۲۴۴ میلیون کودک در سراسر جهان از مکتب باز مانده اند و این تعداد به مرور زمان در حال افزایش است.

این در حالی است که انستیتیوت صلح امریکا نیز در گزارش تازه‌اش از وخیم شدن وضعیت حقوق بشری در افغانستان یادآور شده و گفته که رهبری امارت اسلامی در جریان دو سال گذشته از طریق دستورهای پیهم، حقوق بشر و حقوق زنان را در افغانستان محدود و همچنان نهادهای حامی حقوق بشری را لغو کرده‌اند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «مذاکرات صلح بین الافغانی نشان داده است که هم در سطح نظری و هم در سطح عملی، مشارکت زنان در جلسات صلح ضروری بوده است، مشارکت زنان در مذاکرات صلح از یک سو نقش آنان را در جامعه برجسته می‌سازد و از سوی دیگر می‌تواند مشروعیت دولت را افزایش دهد، در حالی‌که برای مشارکت زنان در تلاش‌های میانجی‌گری و مذاکرات کمتر توجه می‌شود.»

امارت اسلامی اما می‌گوید که سازمان های جهانی به گونه هدف مند گزارش های منفی را علیه افغانستان به نشر می‌رسانند در حالی که وضعیت حقوق بشری نسبت به گذشته بهتر شده است و حقوق زنان را در چارچوب شریعت اسلامی تامین کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل