خبرهای تازه

منابع: احتمال توافق نهایی روی خروج نظامیان خارجی از کشور در نشست قطر وجود دارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

احتمال توافق نهایی میان نماینده‌گان طالبان و هییت امریکایی روی خروج نظامیان خارجی از افغانستان در دور ششم گفتگوهای صلح وجود دارد.

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که در این نشست همچنان توافق خواهد شد تا از خاک افغانستان برضد هیچ کشوری استفاده صورت نگیرد.

مولوی قلم الدین، رییس امرباالمعروف حکومت طالبان می‌گوید: “از محور بحث کرده مهم تر این است که خلیلزاد بن بست ایجاد شده را بشکند و انتظارها بیشتر بر این است که مذاکرات طالبان و امریکا به نتیجه نهایی برسد و احتمال آن بلند هم است.”

در همین حال، مقام‌های امریکایی می‌گویند، دورششم گفتگوها میان نماینده‌گان طالبان و امریکا این‌بار در بلند‌ترین سطح قرار دارد و این گفتگوها روی چهار موضوع اساسی به پیش می‌رود.

این چهار مورد به این گونه گفته شده اند؛ خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین در تلاش‌های ضد هراس افگنی، اعلام آتش‌بس و آغاز گفتگوهای بین الافغانی.

از سویی هم، حکومت افغانستان از زلمی خلیلزاد، نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، می‌خواهد که در این دور گفتگوهای صلح زمنیه گفتگوهای بین‌الافغانی را فراهم بسازد.

شهزاده مسعود، عضو مجلس سنا اظهار میدارد: “باید دو طرف بر اعلام آتش بس برای زمینه سازی گفتگوهای بین الافغانی تمرکز کنند طالبان حق دارند حکومت را انتقاد کنند چیزی قطر و چیزی هم حکومت در نشست قبلی کم کاری کرده اند و این نشست برگزار نشد.”

همزمان با این، شورای عالی صلح و اشتراک کننده‌گان جرگه مشورتی صلح هم انتظار دارند که از حضور ۳۲۰۰ نماینده مردم افغانستان در نشست دوحه یادآوری گردد و خواست‌های آنان و فرایند جرگه  نادیده گرفته نشوند.

اسدالله زای، معاون سخنگوی شورای عالی صلح بیان میدارد: “گفتگوی مستقیم و رو در رو میان حکومت و طالبان به نفع طالبان است و این میتواند پروسه صلح را کمک های زیاد نماید.”

این در حالیست که در یک خبرنامه از سوی طالبان آمده است که نخست مهم است تا بر اساس اجندای گفتگوهای قبلی دو نکته مهم یعنی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و این ‌که از قلمرو این کشور بر ضد کشورهای خارجی استفاده نخواهد شد، بحث‌ها نهایی شوند، سپس روی موارد دیگر بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

گزارشگر: علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل