خبرهای تازه

مواد مخدر یا سونامی خاموش در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

شماری از نماینده گان مردم در مجلس ادعا دارند که خارجی ها در قاچاق مواد مخدر در افغانستان دست دارند و کشورهای امریکا و انگلستان از عواید آن میلیاردها دالر سود می برند.

نماینده گان مردم در مجلس که به روز دوشنبه وزیران امور داخله، مبارزه با مواد مخدر، صحت عامه و معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله را به علت افزایش قاچاق مواد مخدر و بی توجهی به معتادان برای پاسخگویی فرا خوانده بودند تاکید می ورزند تا هنگامی که راهبرد واحد برای مبارزه جدی با مواد مخدر به میان نیاید، معضل مواد مخدر در افغانستان از میان برداشته نخواهد شد.

دلاور ایماق نماینده مردم بغلان در مجلس در این نشست گفت: جنگ تروریزم بستگی به مواد مخدر دارد و قاچاق مواد مخدر را امریکا و انگلیس انجام میدهد و از این رهگذر طالبان را نیز حمایت می کنند، اما قربانی اصلی افغان ها می شود.

از سوی دیگر عبدالودود پیمان نماینده مردم کندز در مجلس افزود، خارجیان در قاچاق مواد مخدر دست دارند وسالانه میلیارد ها دالر از این درک عاید دارند و از این عاید مقداری آن را دوباره به افغانستان کمک می کنند.

درهمین حال وزیر امور داخله می گوید که در کنار جنگ با گروه های هراس افگن یکی از تهدید های جدی کشت و قاچاق مواد مخدر است و مبارزه با این پدیده ها با گام های استوار ادامه دارد.

تاج محمد جاهد وزیر امور داخله گفت: “افغانستان در یک جنگ علیه تروریزم جهانی مواجه است و همه گروه های هراس افگن برای نابودی افغانستان کمر بسته اند و یکی از تهدید های جدی کشت و ترافیک مواد مخدر است و ما مسوولیت داریم تا در برابر این چالش ها مبارزه جدی کنیم و دراین راستا دست آورد های داشته ایم”.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر این پدیده را سونامی خاموش خوانده گفت: “ما با نهاد های ملی و جهانی تلاش می کنیم تا مبارزه با مواد مخدر در افغانستان به نتیجه برسد، اما این وزارت یک وزارت پالیسی ساز است و مسئولیت به تمامی نهاد های ذیصلاح بر میگیردد که با این پدیده مبارزه کنند”.

ازسویی دیگر معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله تاکید می ورزد که با توجه به ظرفیت موجود، مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر کار دشوار است.

باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می گوید ظرفیت های موجود پاسخگوی مبارزه علیه مواد مخدر نیست.

با این حال وزیر صحت می گوید که با در نظر داشت رقم بلند معتادین در کشور رقم مرکز های درمان درکشور به بیش از یک صد مرکز رسیده است.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه کشور در هنگام پاسخدهی گفت: “وزارت صحت عامه مسوولیت تداوی معتادین را دارد و با در نظر داشت رقم درشت معتادین مراکز درمانی به 109 مرکز در سراسر کشور افزایش یافته است”.

کشت و قاچاق مواد مخدر درکشور به یک معضل بزرگ جهانی مبدل شده و این کار افغانستان را درصدر فهرست کشور های قرار دارد که میزان بلند کشت و قاچاق مواد مخدر را دارد و اگر برای نابودی این پدیده گام های جهانی برداشته نشود، دشوار خواهد بود تا این پدیده از میان برداشته شود.

گزارش: رفیع صدیقی

Trending

خروج از نسخه موبایل