رویداد های اخیر

میزبانی تهران از نشستی میان هیات حکومت افغانستان و طالبان

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۱۶, ۱۴۰۰)

نشستی میان هیات های افغانستان و گروه طالبان با میزبانی ایران در تهران برگزار شد.

هیات دولت افغانستان به رهبری محمد یونس قانونی و هیات طالبان به رهبری شیرمحمد عباس استانکزی به دعوت رسمی به ایران رفته اند و امروز با حضور وزیر خارجه آن کشور، در باره وضعیت امنیتی و مذاکرات صلح گفتگو کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می گوید که بازگشت به میز مذاکرات و تعهد به راهکارهای سیاسی بهترین گزینه برای رهبران و جریان های سیاسی افغانستان است و تهران در این زمینه همکاری خواهد کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی یا ایرنا گفته است که وزیر خارجه ایران در این نشست با اشاره به نتایج نا مطلوب  و ادامه منازعات در افغانستان گفته است که “بازگشت به میز مذاکرات بین‌الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی  بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان است و ایران برای کمک در روند گفت و گوها میان جناح‌های موجود به منظور حل و فصل مناقشات و بحرانهای جاری در افغانمستان  اماده همکاری است.”

طالبان می گوید که در این نشست روی مسایل مهاجران و مرزی با کشور ایران و وضعیت امنیتی و مذاکرات صلح افغانستان بحث شده است.

در سوی دیگر مطلق بن ماجدالقحطانی، نماینده ویژه قطر در افغانستان نیز در کابل سرگرم گفتگو با مقام های دولت افغانستان است.

او در دیدار با سرور دانش گفته که دوحه تلاش دارد تا طالبان را برای آغاز مذاکرات صلح در قطر به پای میز مذاکره بکشاند.

در همین حال مدیرکل غرب آسیا وزارت خارجه ایران هم گفته که تهران همزمان میزبان چهار هییت افغان شامل «هیات کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان»، «هیات عالیرتبه سیاسی طالبان» و هیات جمهوریت و هیات عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع است.

Trending

خروج از نسخه موبایل