خبرهای تازه

میزبانی چین از نشست طالبان و سیاسیون؛ حکومت نیز این بار دعوت شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

چین میزبان یک نشست میان افغانی صلح میان طالبان و سیاسیون افغان خواهد بود.

بیجنگ می خواهد تا در گفت‌و گو های صلح افغانستان نقشی داشته باشد و از این رو تصمیم گرفته است تا زمینه مذاکرات مستقیم میان طالبان سیاسیون افغان را فراهم کند.

یک منبع از حکومت میگوید: دولت چین به حکومت پیشنهاد داده است تا در این مذاکرات میان افغانها نماینده تعیین کند، این منبع می افزاید که حکومت در خواست چین را تا پس از اعلام نتایج انتخابات معطل کرده است.

محمد اسماعیل خان از فرماندهان جهادی و  عضو دعوت شده نشست چین به آریانانیوز می گوید: ۳۰ نفر از سیاسیون افغان به شمول نماینده‌گان حکومت برای مذاکره با هیئت طالبان از سوی کشور چین دعوت شده اند و رهبری این نشست را حامد کرزی رییس جمهور پیشین به عهده خواهد داشت.

به گفته محمد اسماعیل خان: “مجلسی در چین در حدود ۱۰ یا ۱۲ روز دیگر برگزار می شود که یکتعداد از داخل افغانستان و یک تعداد از طالبان شرکت خواهند کرد.”

اسماعیل خان می گوید: نشست بیجنگ شبیه برنامه های قبلی صلح در مسکو است و این نشست می تواند زمینه ساز خوبی برای آغاز مذاکرات مستقیم میان افغانها باشد.

این رهبر جهادی می افزاید: ” یک گفتگوی مشابه به نشست مسکو است که منجر به یک تفاهم بین طرفین خواهد شد که زمینه را برای گفتگو های بعدی مساعد می سازد.” 

ارگ و وزارت دولت در امور صلح هرچند از نشست چین و دعوت نمایندگان حکومت در آن نشست چیزی نمی گویند: اما تاکید می ورزند که هر برنامه صلح در مورد افغانستان و به رهبری و مالیکت خود افغانها خواهد بود

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی رییس جمهور می گوید: “موقف دولت افغانستان در مورد صلح که به رهبری و مالکیت دولت افغانستان باشد واضح است.”

پیشتر دوبار در مسکو و یک بار در دوحه نشست میان افغانها در مورد صلح برگزار شد اما ارگ به آن نشست چهره رسمی نداد.

Trending

خروج از نسخه موبایل