اخبار ساحوی

ناتو از تصمیم متحدان خود برای ادامه حضور شان در افغاسنتان استقبال کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

تا کمتر از یک ماه دیگر افغانستان بار دیگر محور نشست وزیران خارجه کشور های عضو ناتو خواهد بود.

ینس استولتنبرگ سرمنشی عمومی ناتو در اسپانیا از تصمیم متحدان ناتو برای ادامه حضور شان در افغاسنتان استقبال کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو میگوید؛ من استقبال می کنم که،چندین متحد ناتو اعلام انعطاف پذیری کردند که به اقامت طولانی تر نسبت به  برنامه های اصلی خروج ادامه دهند.

ایالات متحده امریکا چند هفته پیش اعلام کرد که، به حضور قابل توجهی ادامه خواهد داد، آلمان تصمیم گرفته است تا همچنان حضورش ادامه دهد و همینطور بریتانیا و دیگران؛ من از آن استقبال می کنم بخاطریکه وضعیت امنیتی را که ما در افغانستان می بینیم، مشکل بر انگیز است و مستلزم آن است که ما همچنان به حمایت خود از افغانها ادامه دهیم.

اما اینکه این حمایت در چی چارچوبی و با کدام راهکار صورت خواهد گرفت.

به گفته دبیرکل ناتو باید تا پایان ماه جاری میلادی انتظار کشید.

 تنها موردی را که دبیرکل ناتو واضح می گوید این است که، این سازمان وارد ماموریت جدید رزمی دیگر نخواهد شد.

 

بگفته وی؛حضور نیروهای ناتو در چارچوب ماموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان موضوع اصلی نشست وزیران امور خارجه ناتو در اول و دوم دسامبر خواهد بود و پس از آن بحث خواهیم کرد و در مورد حضور آینده ناتو در افغانستان تصمیم خواهیم گرفت.

وی میگوید، نمی خواهم که در باره نتایج دقیق آن، پیش داوری کنم. ما به حمایت مالی و آموزشی از نیروهای افغان ادامه خواهیم داد، اما در طولانی مدت نمی توانیم عملیات بزرگ جنگی را راه اندازی کنیم.

این در حالیست که بر بنیاد برنامه جدید خروج کاخ سفید، پنج هزار و پنجصد نیروی امریکایی پس از پایان سال ۲۰۱۶ در افغانستان باقی خواهند ماند.

  گزارشگر: فهیم نوری.

Trending

خروج از نسخه موبایل