رویداد های اخیر

ناتو: تصمیم‌نهایی دربارۀ خروج نیروهای ناتو گرفته نشده‌است

Published

on

(Last Updated On: دلو ۳۰, ۱۳۹۹)

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که شام امروز پنج‌شنبه در پایان نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو سخن می‌زد گفته است که تاکنون تصمیم نهایی دربارۀ خروج نیروهای ناتو از افغانستان گرفته نشده‌است.

وی دراین باره گفت:”ما با معضلات زیادی روبرو هستیم، گزینه آسان وجود ندارد. ما تصمیم نهایی درباره حضور آینده خود را اتخاذ نکرده ایم ، اما با نزدیک شدن به مهلت اول مى، ما به عنوان یک اتحاد به مشاوره و هماهنگی ادامه خواهیم داد.”

وی تأکید کرد که متحدان ناتو وضعیت در افغانستان را زیر بررسی دارند و هرگونه خشونت طالبان وضعیت در افغانستان را برعکس خواهد کرد.

او از طالبان خواست که خشونت‌ها را کاهش دهند و از راه صلح آمیز مسایل را حل بسازند.

وی گفت:” حضور ما در افغانستان وابسته به شرایط است و به‌همین دلیل ما شرایط را در افغانستان زیر بررسی داریم. هرگونه خشونت طالبان وضعیت را برعکس می‌سازد.”

دبیرکل ناتو هم‌چنین گفت که هم‌اکنون در حدود ده‌هزار سرباز متحدان اروپایی ناتو در افغانستان حضور دارند؛ حضوری که به‌گفتۀ استولتنبرگ وابسته به شرایط است.

وی دراین باره گفت:” تمرکز ما اکنون روی این است که مذاکرات موفق صلح داشته باشیم تا افغانستان بار دیگر مکان امن هراس‌افگنان بین‌المللی نباشد.”

درهمین حال، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا گفته است که امروز در مورد وضعیت بازنگری امریکا در استراتژی خود در افغانستان با رییس جمهور غنی گفتگوی تلفنی انجام داده است.

وی افزوده است که واشنگتن از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند و خواهان یک توافق سیاسی و آتش بس با دوام است.

این در حالی است که طالبان بر خروج نیروهای خارجی بربنیاد توافق‌نامۀ صلح دوحه، در ماه می تأکید دارند. اما دبیرکل ناتو تأکید کرد که طالبان خشونت‌ها را کاهش نداده‌اند و تعهداتی سپرده شده در توافق صلح با امریکا را نیز عملی‌ نکرده‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل