رویداد های اخیر

ناتو: متحدان ما این توانایی را دارند که از راه دور به تهدیدهای هراس‌افگنی پاسخ بدهند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۹, ۱۴۰۰)

سازمان ناتو امروز پنج شنبه (۲۹میزان) گفته است که اگر افغانستان به پناهگاه امن هراس‌افگنان بدل شود، این پیمان آنها را از بیرون از افغانستان هدف قرار خواهد داد.

ینس استولتونبرگ، سرمنشی ناتو پیش از نشست وزیران دفاع ناتو گفته است آنان توانایی این را دارند که نگذارند این کشور بار دیگر مبدل به خانه امن هراس افگنان جهانی شود.

ینس ستولنبرگ از طالبان می‌خواهد که به تعهدات شان در برابر حقوق بشر ومبارزه با هراس افگنی پابند بمانند.

این درحالی است که قرار است نخستین نشست وزیران دفاع ناتو پس از فروپاشی دولت با محوریت افغانستان برگزار شود.

تعامل بیست ساله‌ی ناتو در جنگ افغانستان، درس‌هایی که ناتو از آن آموخته و چگونگی تعامل این سازمان در آینده با افغانستان در این نشست بحث می‌شود.

سرمنشی عمومی ناتو تاکید دارد که طالبان نزد ناتو حساب ده استد تا تعهد شان را در مورد مبارزه با هراس افگنی، حقوق بشر و خروج مصوون کسانی که قصد بیرون شدن از افغانستان را دارند عملی کنند.

ینس استولتونبرگ گفت:” در مورد افغانستان گفتگو خواهیم کرد تا چگونه مطمین شویم که این کشور به پناهگاه امن تروریستان مدل نخواهد شد، متحدان ما این توانایی را دارند که از راه دور به تهدیدهای هراس افگنی پاسخ بدهند. ما همچنان طالبان را مبنی بر تعهد شان در مورد هراس افگنی، حقوق بشر و خروج مصون پاسخ‌گو خواهیم کرد. جامعه‌ی بین المللی، نفوذ اقتصادی و دیپلوماتیک بالای طالبان دارد.”

سرمنشی ناتو می‌گوید که برخی از دست آوردهای بیست سال پسین افغانستان از جمله حقوق زنان و آزادی بیان در حال از دست رفتن است و این نگران کننده است.

استولتونبرگ تاکید دارد که این سازمان افغانستان را زیر نظر دارد و نمی‌‎گذارد این کشور به پناه‌گاه امن هراس افگنان جهانی بدل شود.

استولتونبرگ دراین باره گفت:” در بیست سال، ما تلاش کردیم از تبدیل شدن افغانستان به پناه گاه امن هراس افگنان جهانی جلوگیری کنیم. این مهم‌ترین دلیل بود که ما آن‌جا رفتیم. حالا مهم این است که این‌ تلاش‌ها حفظ شود. ما به عنوان متحدان، وضعیت افغانستان را زیر نظر داریم و تلاش می‌کنیم که بخش از ایتلاف جهانی برای شکست داعش باشیم.”

ناتو در کنار ایالات متحده، بزرگترین شمار سربازان در جنگ بیست ساله‌ی افغانستان را داشتند. خروج نیروهای امریکایی و ناتو و فروپاشی زود هنگام دولت افغانستان، در کنار امریکا، انتقادهای زیادی از ناتو را هم به دنبال داشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل