خبرهای تازه

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی مخالفت کردند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

کارشیوه‌ی گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی با مخالفت نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روبه رو شد.

 قرار بود که روند گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی روز چهارشنبه آغاز شود اما ارگ ریاست جمهوری می‌گوید بنابر خواست شماری ار نامزدان ریاست جمهوری، این روند تا دو روز دیگر به تعویق افتاد. 

در همین حال، شماری از نامزان انتخابات ریاست جمهوری پیشرو تاکید می‌ورزند اگر رئیس جمهور در کار گزینش اعضای کمیسیون‌ها صادق نباشد این روند مورد قبول شان نخواهد بود.

با این حال، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، علت تاخیر در این روند را نبود شفافیت در کارشیوه گزینش، زمان کم برای گرفتن آزمون از سوی نامزدان و همچنان برگزاری این روند را در ارگ ریاست جمهوری می دانند.

عنایت الله حفیظ، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: “باید نتیجه این دوازده کمیشنر و دو رییس دبیر خانه در همان مجلس معلوم شود و رییس جمهور امضا کند، واعلان شود. و این برای یک هفته و یا چند روز نباید به تعویق بیافتد، پیشروی همه نتیجه خاتمه پیدا کند و کمیشنران کار خود را آغاز کنند.” 

همچنان این نامزدان از رفتن این روند به پشت پرده انتقاد می کنند و می خواهند که رییس جمهور از میان چهارده عضو، رییس دبیرخانه‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را در برابر نامزدان و نماینده‌ها تعیین کند و این کار به تعویق انداخته نشود.

شهاب حکیمی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ابراز میدارد: “رییس جمهور اگر گپ های اضافی را در این علاوه میکند معنای آن این است که در کار خود صادق نیست اگر در کار خود تعلل کند کار خوبی نیست.”

از سویی هم، نهادهای ناظر بر روند انتخابات نگرانی از چگونگی برگزاری این روند دارند. آنان تاکید می‌ورزند که باید مسوولیت برگزاری گزینش اعضای جدید کمیسیون انتخابات را خود کمیسیون انتخابات بر دوش گیرد.

 حبیب شینواری، عضو دیدبان انتخابات شفاف افغانستان بیان می‌دارد: “از دید ما بر اساس ماده ۱۵۶ قانون اساسی مسوولیت برگزاری انتخابات را تنها و تنها کمیسیون انتخابات دارد، یک کمیته تخنیکی و کارمندان تخنیکی، کمیسیون انتخابات این انتخابات را برگزار بکند. نه یک کمیته که از خود نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و خود ارگ تشکیل می‌شود.”

این در حالی‌ست که پیش از این نیز روند گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی با موجی از انتقادها رو به رو شده بود و به باور برخی از نهادها در گزینش این اعضاء باید حکومت دست بلند داشته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل