خبرهای تازه

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری صلح پیش از انتخابات را حتمی می‌دانند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

برخی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو می‌گویند، پیش از برگزاری انتخابات تأمین صلح در کشور شرط حتمی است.

با وجود آن‌که تلاش‌های جدی روی آوردن صلح در کشور جریان دارد، اما برخی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تامین صلح را پیش از برگزاری این انتخابات حتمی می دانند.

در همین حال، این نامزدان تاکید می‌ورزند که بدون برقراری صلح انتخابات ریاست جمهوری مشروعیت اش را از دست خواهد داد.

شهاب حکیمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مورد میگوید:”پیش از اینکه انتخابات شود باید به یک موافقت نامه صلح برسیم که بعد از آن انتخابات شود حکومت مشروع داشته باشیم.”

همچنان این نامزدان تاکید می ورزند که اگر توافقات صلح پیش از برگزاری انتخابات به نتیجه نرسد، باید آتش بس میان حکومت و مخالفان مسلح برای برگزاری بهتر انتخابات ریاست جمهوری صورت گیرد.

عنایت الله حفیظ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار میدارد: “بخاطر سرتا سری بودن انتخابات باید آتش بس شود هم پروسه انتخابات انجام شود و هم روی روند صلح کار شود.”

از سویی هم، شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی هشدار می‌دهند که اگر روند گفتگوهای صلح مبهم به پیش برود و این روند به درازا کشیده شود، باید انتخابات در زمان مشخص آن برگزار شود.

حبیب الله شینواری، عضو دیدبان انتخابات شفاف افغانستان در این زمینه ابراز می‌دارد: “اگر این‌که صلح تامین نمی شود و یک برنامه ریزی بخاطر حکومت موقت باشد پس برای ما حکومت مشروعیت نخواهد داشت انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.”

با این حال زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در دیدار اش با چهره های سیاسی و حکومتی روی آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده است. اما، آقای خلیل‌زاد گفته است که احتمال برقراری صلح پیش از برگزاری انتخابات وجود دارد.

این در حالی‌ست که چندی پیش کمیسیون مستقل انتخابات طی یک نشست خبری زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو را ششم ماه میزان سال روان اعلام کرده است. 

Trending

خروج از نسخه موبایل