رویداد های اخیر

نباید در اصلاح نظام انتخاباتی وقت کشی صورت گیرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

یکی از مشاوران ریاست اجرایی در یک نشست خبری با بیان این مطلب که اگر رهبران حکومت وحدت ملی در تعدیل قانون انتخابات هم نظر نشوند، وضعیت کشور از این وخیم ترخواهد شد.

انها میافزاید که دیگر نه باید برای اصلاح نظام انتخاباتی وقت کشی صورت نگیرد. در همین حال برخی از اعضای کمیته گزینش می گویند که تا اکنون در مورد اغاز انتخاب نامزد کمیشنران کمیسیون انتخابات خبری نیست.

اصلاح نظام انتخاباتی با گذشت هر روز گفته می شود به گره باز نشده در میان رهبران حکومت مبدل شده است.

با آنکه ریاست اجرایی با چالش های موجود در کمیته گزینش موافق است، اما می گوید، وقت کشی در کمیسیون های انتخاباتی غیرقابل توجیه است حال انکه باورها بر این است که ریاست جمهوری وخط موازی آن ریاست اجرایی برای آوردن تعدیل در قانون انتخابات باهم متعهد نیستند.

حشمت الله رادفر مشاور رسانه یی ریاست اجرایی میگوید: “آنچه به عنوان نگرانی از سوی این کمیسیون مطرح شد با این موافق هستیم کم و کاستی ها از هر دو طرف وجود داشت وقت تلفی در کمیسیون های اصلاح نظام انتخاباتی غیرقابل توجیه است. باید گفت تا زمانی به تعدیل قانون انتخابات متعهد نشویم وضعیت از این بدتر میشود.”

هرچند امیدها به کمیسیون انتخابات و رییس جدید این کمیسیون دوخته شده واینکه کمیته گزینش چی زمانی کارش را برای مراحل مقدماتی این روند آغاز می کند روشن نیست.

زرقا یفتلی عضو کمیته گزینش میگوید: “فرمان از سوی رییس جمهور دریافت کردیم برای آغاز کار و گفته میشود که در اواخر این هفته کار را آغاز می کنند اما من به گونه مشخص گفته نمی توانم که چی زمان آغاز کار است.”

فیفا نیز می گوید رهبران حکومت وحدت ملی برای آوردن اصلاحات بنیادی در کمیسیون های انتخاباتی نباید منتظر فشارهای مطبوعاتی باشند.

محمدیوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه در افغانستان میگوید: “کارهای که باید صورت می گرفت نگرفت و دولت هم نتوانست جلو گمراه شدن کمیسیون انتخابات را بگیرد حالا هم دولت نباید منتظر هشدارهای مطبوعاتی باشد خودش دست به کار شود.”

حتی برخی از اعضای مجلس نمایندگان هم بر این است که تنها اصلاحات راه حل برای چالش های موجود در کمیسیون های انتخاباتی است.

محمد عبده عضو مجلس نمایندگان میگوید: “همه چیزها نیاز به اصلاحات دارد و انتخابات شفاف هم نیاز به اصلاحات بنیادی دارد و این یک راه حل برای مشکلات کنونی این کمیسیون است.”

هرچند که رهبران حکومت وحدت ملی در نخستین روزهای کاری شان تعهد بر اصلاح نظام انتخاباتی داشتند اما به باور شماری از آگاهان حکومت در قبال این تعهدش کار لازم را انجام نداده است وتا اندازه در این امر ناکام بوده است.

گزارش از علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل